Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlskrona

Svårare för konsumenter att få vägledning

Publicerat söndag 7 februari 2010 kl 07.30

Sedan Karlskrona kommun la ner sin konsumentvägledning för ett år sedan har det blivit svårare att få hjälp eftersom det bara går att ringa, och då på begränsade tider.

Det har innneburit att bara hälften så många fått hjälp.

Margareta Cedvik är en av två handläggare på Konsument södra Småland som sköter servicen åt tio kommuner, däribland Karlskrona.

Svaga drabbas
Fram till för drygt ett år sen hade Kna kommun en konsumentvägledare på heltid, men från 2009 drogs hans tjänst in. Sedan dess är det ett samarbetsorgan i småland med två konsumentvägledare på tio kommuner som sköter servicen via telefonrådgivning 2,5 timmar måndag till torsdag.
Det går alltså inte längre att träffa en konsumentrådgivare personligen, och det har blivit svårare att komma fram på telefon, vilket Margareta Cedvik tror är anledningen till att antalet ärenden minskat med hälften.
Och det är de svaga som drabbas, för de ger upp när det inte går att komma fram säger Margareta Cedvik.

Människor uppkörda
Den förre konsumentvägledaren i Karlskrona Peter Tedenvall varnade också för att en nerläggning skulle drabba de svaga i samhället, och tog som exempel den invandrade kvinnan som förlorade 9000 kronor på att hon inte förstod vad en telefonförsäljare sa, och människor som ringt och gråtit för att de blivit uppkörda av olika hantverkare.

Margareta Cedvik håller med om att det är klara fördelar med en konsumentvägledare som finns på plats.

 - Då går det att ha direktkontakt med butiker och företag och du kan granska avtal på ett helt annat sätt än via telefon, säger hon.

 Carina Melin
carina.melin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".