Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

Efter larm om dålig undervisning - forskare efterlyser lyssnande lärare

Publicerat torsdag 21 oktober 2010 kl 05.32
Forskare: ”Behöver bli mer inriktade på att möta elevers frågor”
(1:47 min)
Lärare behöver bli bättre på att förklara varför man lär sig matte, därför behövs mer lyhörda lärare, menar BTH forskaren Håkan Lennerstad. Foto:Tomas Oneborg/Svd/Scanpix.

Elever behöver lärare som kan förklara varför matten behövs. Det menar forskare på BTH efter den senaste tidens kritik mot matematikundervisningen i skolan. Nu efterlyses lärare som kan lyssna på elevernas frågor.

Skolinspektionen har kritiserat undervisningen på en mängd undersökta skolor, bland andra Väggaskolan i Karlshamn och Furulundsskolan i Sölvesborg. Bland annat menar man att undervisningen är alldeles för mekanisk.

– Elever behöver mening i det man gör. Barn kan inte hålla på med något en längre tid om de inte har någon aning om varför, säger Håkan Lennerstad, docent i tillämpad matematik på BTH.

I sin forskning har han tittat på hur matematikundervisning bedrivs. I vår kommer han ut med en bok som heter "Matematik och respekt" och som handlar just om hur viktigt det är att lärarna lyssnar på elevernas frågor och ger svar som de är nöjda med.

Gunilla Lindgren
gunilla.lindgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".