Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlskrona

Kritiserad järnväg försvinner

Publicerat fredag 22 oktober 2010 kl 05.18
Projektledare "Banan är för gammal"
(1:25 min)
1 av 2
Inom kort är den gamla rälsen ett minne blott. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
2 av 2
I framtiden kommer det inte att vara några skarvar på sträckan. (Klicka för större bild) Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.

Nu inleds ombyggnationen av järnvägen mellan Karlskrona och Emmaboda. Inledningsvis kommer resenärerna inte att märka särskilt mycket men under ett och ett halvt år kommer all räls och kontaktledning att vara borta.

Tågsträckan Karlskrona Emmaboda skulle nog utan överdrift kunna kallas ett av de riktiga sorgebarnen när det gäller svensk järnväg. Men nu ska det alltså bli ändring på det.

– Rälsen på sträckan har gjort sitt och förr eller senare måste man byta ut den, säger Jan Magnusson som är Trafikverkets projektledare.

Allt ska bort
Inledningsvis kommer man att riva upp en del av mötesspåren och förbereda för brobygge. Men sedan kommer man igång på allvar och under 2012 så kommer man att ha rensat bort allt som påminner om en järnväg längs sträckan.

Nästan en miljard
Går sedan allt enligt planerna kommer en ny järnväg utan skarvar vara klar för invigning i juni 2013. Kostnaden beräknas till 950 miljoner kronor, en prislapp lokföraren Torbjörn Elmgren tycker är lite väl hög.

– Jag kör sträckan varje dag och det är mycket pengar för en kort sträcka.

Mikael Eriksson
mikael.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".