Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

Konsumentvägledningen är dålig i länet

Publicerat lördag 19 februari 2011 kl 08.44
"De andra kommunerna har valt att inte göra det"
(1:47 min)
Konsumentvägledaren Niclas Sturesson på Karlshamns kommun är ensam i länet om sitt jobb. Foto: Milan Djelevic/Sveriges Radio Blekinge.

Konsumentvägledningen i Blekinge är bäst i väst. Skillnaderna är stora och Karlshamns kommun är den enda som har en tjänst vikt speciellt för konsumentfrågor.

– De andra kommunerna har valt att inte göra det. De säger att det är frivilligt men det är mycket som är frivilligt inom kommunen, säger Niclas Sturesson som är konsumentvägledare i Karlshamns kommun.

Konsumentvägledningen är en oprioriterad tjänst i Blekinge, förutom i Karlshamn. Bara Karlshamns kommun har valt att satsa på en specialiserad konsumentvägledare som ska finnas till hands för kommuninvånarna. Och tjänsten utnyttjas flitigt medborgarna, av 1 900 klagoärenden i hela Blekinge under förra året, hanterade Karlshamn över 1 300.

Dåligt i andra kommuner
I resten av länet är det skralt. Sölvesborg erbjuder konsumentvägledning via sitt medborgarkontor. Olofströms kommun prioriterade bort tjänsten för drygt ett år sedan. Ronnebys kommuninvånare har tillgång till en timmes öppen telefon i veckan medan Karlskrona kommun helt saknar egen konsumentvägledning. Istället hänvisas kommuninvånarna till Ljungby kommun i Småland. Efter nedläggningen, för tre år sedan, har antalet kontakter halverats, från cirka 1 000 till under 500 i år.

Samtidigt verkar behovet bara öka. Det säger Eva Hammarström som jobbar i Karlskrona kommuns växel.

– Ja, det ringer ungefär 20-30 om samtal om dagen.

Socialchefen i Karlskrona kommun Göran Bohman konstaterar att det handlar om pengar.

– I den bästa av världar har man naturligtvis pengar så att man kan fortsätta men nu har vi haft en ansträngd ekonomi.

Milan Djelevic
milan.djelevic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".