Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kallinge

Han har 4000 regler i jobbet

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 05.56
"Du står med ena benet i tingsrätten"
(1:33 min)
1 av 2
Flygplatschefen Anders Folkesson med några av sina många regelpärmar. Foto: Mikael Eriksson/SR Blekinge.
Det saknas inte pärmar att slå i. Foto: Mikael Eriksson/SR Blekinge (klicka för större bild)
2 av 2
Det saknas inte pärmar att slå i. Foto: Mikael Eriksson/SR Blekinge (klicka för större bild)

Flygplatschefen på F17 i Kallinge har runt 4000 regler att hålla reda på i sitt jobb. Nu höjs röster för att chefsutbildningen måste bli bättre för att man ska klara av jobbet i framtiden.

4000 regler är snudd på hopplöst många tycker flygplatsinspektören Olle Torbratt. Han menar att säkerheten på både de militära och de civila flygplatserna hotas om inte utbildningarna för cheferna blir bättre.

– Idag har vi det bra med kunniga och duktiga chefer. Men med ett växande regelverk så måste framtidens utbildningar bli bättre.

Yttersta ansvaret
Att en flygplatschef skulle ha 4000 regler i huvudet får nog anses vara en omöjlighet. Ändå är chefen den som har det yttersta ansvaret och riskerar en åktur till tingsrätten om något allvarligt fel skulle hända.

Anders Folkesson är flygplatschef på F17 och han håller med om att utbildningen måste bli bättre. Ansvaret är enligt honom stort, men det är inget som stör hans nattsömn.

Ena benet i rätten
– Nej jag är inte direkt orolig, men jag brukar skämtsamt säga att som chef står man med ena benet i tingsrätten.

Reglerna kan röra allt från en telefonlista till belysning eller hur höga staketen runt flygplatsen behöver vara och varje dag eller rent av varje timme jobbar man med att både vakta och förbättra säkerheten.

Aldrig 100 procent
Men trots det erkänner Anders Folkesson utan att blinka att man faktiskt aldrig har allt i sin ordning på flygplatsen.

– Så är det! Att driva en flygplats är så komplext att man aldrig har exakt allt i 100-procentig ordning.

Mikael Eriksson
mikael.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".