Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlskrona

"Åkaren sparar pengar men vi riskerar livet"

Uppdaterat fredag 13 april 2012 kl 16.30
Publicerat fredag 13 april 2012 kl 15.51
Striktare kontroller från polisen och höga böter är det enda som skulle kunna sätta stopp för slarvet, säger lastbilschauffören Piotr som inte vågar visa sitt ansikte på bild. Foto: Sylwia Jaworska/Sveriges Radio.

Regeringen vill införa lag på att även tyngre fordon ska ha speciella vinterdäck under vintermånaderna. En undersökning som Trafikverket och Transportstyrelsen gjort visar att en tredjedel av de lastbilar som gled av vägarna i vintras inte hade rätt däck.

Svenska förare & åkeriägare ser positivt på det här förslaget, men hur ser det då ut för alla de utländska förare som fraktar gods längs våra vägar? Vi har träffat några av alla de polska yrkeschaufförer som reser genom Blekinge varje dag, och dom är medvetna om problemen.

De undersökningar som Trafikverket och Transportstyrelsen genomfört visar att de allra flesta, 95 procent, av de tunga fordonen har bra mönsterdjup på däcken på drivaxeln. Men av de fordon som hamnat i diket hade bara 61 procent vintermönster på däcken.

Siffran är ännu lägre bland utländska, tunga fordon. Bara drygt hälften, 55 procent, hade godkända däck.

Vi träffar yrkeschaufförerna Tomasz Puzdrowski & Karol Giziewski vid färjeläget på Verkö i Karlskrona. Med finns också chauffören Piotr som inte vill uppge sitt efternamn, av rädsla för konsekvenser från sin arbetsgivare:

-- Det överstiger allt förstånd vilka däck som vissa chaufförer kör med, säger han. Han beskriver däck som är så slitna att ståltråden sticker fram och däck som har så många mil på nacken att de inte har några mönster kvar. Det är katastrof, åkeriägaren sparar pengar på att inte byta däck men vi riskerar vårt och andras liv, säger en upprörd Piotr.

Bertil Österlund vid trafikpolisen i Blekinge är väl medveten om situationen, och poängterar att man kan bötfälla chauffören men att komma åt åkeriägaren är betydligt svårare:

– Efter att vi bötfällt föraren och lämnat platsen så åker dom vidare med sin last utan att vi kan göra något åt det. I många andra länder kan polisen låsa fast fordonet till bristen åtgärdats, det skulle vara mer kännbart för ägaren, säger Bertil Österlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".