Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Att ta ett djupt andetag kan göra dig friskare

Uppdaterat tisdag 24 april 2012 kl 17.50
Publicerat tisdag 24 april 2012 kl 16.09
Anders fem tips för en bättre andning
(1:51 min)
Andningsinstruktör Anders Olsson visar upp en Relaxator, som ska förbättra andningen. Foto: Joacim Müllo/Sveriges Radio

Att andas är väl något de flesta av oss inte funderar så mycket på, andningen sköter ju sig själv. Men om du lider av sömnproblem, låg energi eller kanske ofta har täppt näsa då kanske du borde fundera på hur du andas, det tycker Anders Olsson som skrivit en bok om medveten andning.

– Vi försöker förändra många delar av våra liv, det kan handla om mat, träning och annat men vi glömmer andningen, menar Anders.

Att vi andas cirka 25000 gånger per dygn kanske de flesta inte vet, men med tanke på den siffran så förstår man att även en liten förändring i hur vi andas kan ha stor effekt. Anders delade med sig av sina bästa tips:

  • Andas genom näsan, då blir luften renad och fuktad.
  • Andas djupt, hela vägen ner i magen.
  • Andas rytmiskt
  • Andas avslappnat
  • Andas tyst

Här nedanför kan du lyssna på tipsen i sin helhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".