Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Olycklig reklamplacering en ren slump?

Publicerat torsdag 26 juli 2012 kl 13.57
Så här såg det ut på Expressens hemsida igår. Foto: Lyssnarbild

När nätupplagan av tidningen Expressen igår rapporterade om fallet i Blekinge där en man förgripit sig på ett får, så parades den redaktionella texten ihop med reklam för en nätdejting-sida som lovade att hitta "din perfekta partner".

Martin Ahrend är VD för Bink AB som ansvarar för annonsförsäljningen på Bonniers digitala plattformar, där Expressen ingår:

– Det är en ren slump när det blir så här, varken annonsen eller texten i artikeln "signalerar" sitt innehåll och därför kan man inte automatiskt förhindra att sånt här händer, säger Martin Ahrend.

Istället är det så att företaget manuellt håller koll på hur sidorna ser ut, och i de fall där annonseringen inte passar till texten så plockas den bort av en medarbetare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".