Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

Tror stolpar hjälper mot "räckviddsångest"

Publicerat tisdag 14 augusti 2012 kl 05.22
"Räckviddsångesten fungerar som en bromskloss"
(1:45 min)
1 av 2
– Om man jobbar i sju timmar är bilen fulladdad tills man ska hem, säger Michael Blomqvist. Foto: Olof Peterson / Sveriges Radio
2 av 2
Motorjournalisten Stefan Nilsson är kontaktperson på Greencharge Sydost. Han tror på elbilens framtid. Foto: Olof Peterson / Sveriges Radio

Det är väldigt få som använder laddstolpar till elbilar, de personer som har en elbil laddar lika gärna hemma. Trots det ses räckvidden och bristen på laddstolpar som bromsklossar för elbilen. Vi lider av en räckviddsångest, menar experten.

Magnus Karlbom och Majlis Svensson är två blekingar som inte planerar att köpa elbil.

– Det handlar om milen. Man kan inte köra långa sträckor utan att ladda dem. De får komma med något bättre, säger Majlis Svensson.

– Att batterierna räcker längre och att det finns snabbladdningsställen, säger Magnus Karlbom.

Används inte
För att elbilsförare ska slippa soppatorsk satsas det stort på laddstolpar, inte minst i Blekinge. Men de laddstolpar som finns är inte speciellt använda.

Laddstolpen vid Scandic hotell i Karlskrona har enligt Affärsverken hittills bara levererat drygt 100 kWh, motsvarande 50 körmil.

Mikael Blomqvist är en av få personer i Blekinge som har en elbil. Han använder den ofta när han pendlar korta sträckor. Men han använder sällan laddstolpar, i stället laddar han hemma eller som nu, på jobbet.

– Det går ju i vanligt vägguttag. Visst är det bra att det finns laddstolpar, det är väl en bra början, men jag tror inte det löser alltihop, säger han.

Planerad körning
De som har elbil kan, som Michael Blomqvist, ladda där det finns ett vanligt eluttag. Med planerad körning tror han inte att räckvidden är ett så stort problem i praktiken.

Stefan Nilsson jobbar på Greencharge sydost. De ska utvärdera hur nätet av laddstolpar påverkar elbilens introduktion. Trots dagens låga efterfrågan tror han att laddstolparna är viktiga för framtiden.

"Räckviddsångest"
– Personligen skulle jag vilja påstå att det har större betydelse mentalt, att veta att du kan ladda din elbil på vägen om batteriet skulle ta slut. Det finns en slags räckviddsångest som fungerar som en bromskloss när det gäller en elbilsintroduktion, säger han.

Och kanske har han rätt. Hittills i år har det registrerats rekordmånga nya elbilar i Blekinge. Sex nya elbilar, det är dubbelt så många som under hela 2011.

Men om det innebär att räckviddsångesten har börjat släppa hos gemene man, det får framtiden utvisa.

 Olof Peterson
olof.peterson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".