Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlskrona

Tågbolag saknar verkstad

Publicerat torsdag 9 augusti 2012 kl 16.21
"En tågsträcka som känns viktig"
(1:30 min)
Upphandlingarna kring vem som ska köra tågen på Emmabodabanan ska vara klart i oktober, men än så länge har inga anbud kommit in. Foto: Ida Mårdhed

Bristen på tågverkstäder kan vara en orsak till att inga anbud kommit in om att få köra Emmabodabanan. Det säger i alla fall ett av tågbolagen, som tagit del av upphandlingsunderlaget, till P4 Blekinge.

Trafikchefen på Kalmar Länstrafik, Katharina Seijsing, säger att inblandade län är medvetna om problematiken.

– Det är brist på verkstäder i Sverige och fordonen får inte rulla hur långt som helst utan säkerhetskontroller – och de kan bara göras på verkstäder.

Anbudslös upphandling
Just nu pågår upphandlingar kring två större järnvägssträckor som Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Skåne län samarbetar kring.

En av upphandlingarna gäller sträckan Kalmar - Karlskrona - Växjö, men där har ännu inga anbud kommit in om att få köra sträckan.

Ett av tågbolagen, som tagit del av upphandlingsunderlaget, säger till P4 Blekinge att en av anledningarna till att de ännu inte lämnat något anbud är just avsaknaden av verkstäder.

Det problemet bekräftar Katharina Seijsing.

– Det finns inga tågverkstäder som är i bruk nu, på sträckan Kalmar - Karlskrona - Växjö. Förut fanns Kalmar, men nu är närmsta verkstad i Nässjö.

I höst ska det vara klart
Oktober är sista månaden för tågbolagen att skicka in sina anbud. Det är ett förlängt slutdatum för upphandlingen, som från början låg i april. Anledningen till att datumet skjutits upp är att flera olika småändringar gjorts på sträckan, som går genom flera län.

Själva öppnandet av Emmabodabanan kan ske tidigast i december 2013. Detta eftersom en ny station ska byggas i Örsjö, som ligger på sträckan.

Resenären Anna Mannheimer är på väg till Göteborg och åker första biten med Emmabodabanans ersättningsbuss. Hon hoppas att upphandlingarna ska lösa sig tills dess.

– Det känns ändå som en sträcka folk vill utnyttja, så det behövs för hela Sveriges tågtrafik tycker jag.

Ida Mårdhed
ida.mardhed@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".