Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlskrona

Mer än tre fotbollslag ska räddas

Publicerat måndag 3 september 2012 kl 05.15
"Vi har gått från traktor till Ferrari"
(3:46 min)
1 av 7
URF i sitt garage. De tre glasbubborna fungerar som förarens "vindrutor". Längst ner på ubåten skymtar den del man använder för att koppla ihop sig med en nödställd ubåt. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
2 av 7
Tidigare satt det en stor propeller i aktern. Nu sitter det sex små propellrar som gjort henne snabbare och lättare att styra. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
3 av 7
Detta är vad det handlar om. Ringen, kransen, kjolen ellar vad man vill kalla det ska fästas ovan den nödställda ubåtens lucka. Sedan kan ubåtsbesättningen ta sig in i räddningsfarkosten. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
4 av 7
Vägen ner i ubåten är riktigt trång. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
5 av 7
Här ska 35 personer få plats vid en räddningsinsats. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
6 av 7
Innanför utrymmet för de nödställda hittar vi ubåtens maskinrum. Ubåtens maskiner drivs av el. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
7 av 7
URF:s hemmahamn om man så vill. Det är ombord på fartyget Belos som räddningsubåten finns när hon är ute på uppdrag i svenska vatten. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.

Trots sina 34 år är ubåtsräddningsfarkosten, URF, en av de allra modernaste i sitt slag i hela världen. Just nu ligger hon i sitt garage på Marinbasen i Karlskrona och får en sista översyn i en uppdatering som kostat över 100 miljoner kronor.

1978 byggdes ubåten, men från den tiden är det i stort sett bara skrovet som är kvar. Fullproppad med nya instrument, styrsystem, lampor och en färg som för tankarna till Beatles "Yellow Submarine", är hon snart klar för höstens provturer.

Går allt bra ska hon snart vara redo att rädda upp till 35 ubåtsmän från ner till 460 meters djup.

I normalfallet lastas ubåten ombord på fartyget Belos. Men hon kan också transporteras på långtradare, flygas till andra sidan jorden om så skulle behövas eller bogseras av valfritt fartyg till olycksplatsen. För det är inte bara Sverige som kan ha användning av räddningsfarkosten.

– Vi har avtal med NATO och vi har också lovat Polen att vi ska kunna hjälpa dem med räddning från ubåt, säger örlogskapten Mats Larsen.

Mikael Eriksson
mikael.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".