Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

"Säg nej tack och lägg på luren"

Publicerat torsdag 3 januari 2013 kl 12.29
Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio.

Telefonbolag är de företag som flest har problem med när de vänder sig till länets konsumentvägledare. Många anmälningar handlar om att man blir kund utan att man sagt ja till det. Oftast via en telefonförsäljare.

– Mitt råd nummer ett är att säga "nej tack" och lägg på luren, säger Niclas Sturesson, konsumentvägledare i Karlshamn

Det är inte alltid lätt för en konsumentvägledare att hjälpa till eftersom det kanske har gått rätt till under samtalet.

– Ibland har man faktiskt sagt ja till det mesta på ett korrekt sätt men sedan kanske man har ångrat sig, säger konsumentvägledare Niclas Sturesson.

Han tipsar om att man har har 14 dagars ångerrätt när man köper något på distans. Det räknas från att man tagit emot varan. Man ska inte ligga på varan hemma utan reagera direkt och meddela företaget skriftligt, till exempel via mail.

En av Blekingeborna som haft problem är en man som fick en räkning på 24 000 efter att hans företag blivit lovad en gratis annons.

– Det enda man kan göra är att bestrida fakturan och polisanmäla, säger mannen som vill vara anonym.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".