Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nykterhetsrörelsen kritisk till kändisviner

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 13.33
"Man lockar nya grupper på det här sättet"
(1:10 min)
Foto: Mark Earthy / Scanpix

I går rapporterade vi att allt fler viner säljs i olika kändisars namnDet är uppskattat av många men inte av nykterhetsorgansiationer som tycker att alkohol på det här sättet förhärligas.

Det är både öl och vin som säljs i kändisars namn. Till exempel Tomas Ledin, Lasse Stefanz och Kizz. Bäst säljer vinet som bär Per Morbergs namn.

Leif Ottosson är distriktssekreterare i IOGT-NTO i Blekinge. Han tycker att kändisvinerna bidrar till att glorifiera alkohol. 

– Det är ett sätt att nå fler grupper, till exempel ungdomar, säger han. 

Men det finns också alkholfria alternativ. För några veckor sen lånade rapparen Petter ut sitt namn till ett mousserande vin och då även till ett alkoholfritt. Och alkholfria kändisviner har Leif Ottosson inget emot.

– Det är en bra företeelse. Det är kul att erbjuda något mer än mineralvatten för dem som inte vill dricka av en eller annan anledning, säger han. 

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".