Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östersjön

Redare blir ansvariga för oljeutsläpp från fartyg

Publicerat fredag 28 juni 2013 kl 06.18
I dag är bara fartygsägaren skadeståndsskyldig om ett fartyg släpper ut sin drivmedelsolja. Foto: Pekka Laakso/Scanpix.

Det kommer att bli lättare att utkräva ansvar och skadestånd för oljeutsläpp från fartyg som trafikerar svenska vatten. Det blir effekten av regeringens beslut att skriva på en internationell konvention om breddat ansvar för sådana utsläpp.

Miljöminister Lena Ek ser vinster med detta:

– Det här är ett sätt att få större åtlydnad för de regler vi har och större respekt för de regler som finns, sägerhon.

I dag är det bara fartygsägaren som är skadeståndsskyldig om ett fartyg släpper ut sin drivmedelsolja, bunkerolja, på svenskt vatten. När regeringen nu skriver på bunkeroljekonventionen breddas det ansvaret till redare som hyr ett fartyg eller någon annan som sköter frakten.

Förhoppningen är också att de fartyg som går på svenska vatten nu ska bli försiktigare med sina tankrengöringar och utsläpp. Det handlar mycket om internationell trafik på Östersjön.

– Östersjön som har ett väldigt dåligt miljöläge och där vi måste göra allt vi kan förbättra det här, säger miljöministern.

Stora problem
Oljeutsläppen skapar stora problem. Östersjön har inte gått igenom någon stor katastrof, men små utsläpp är vanliga. De påverkar det känsliga ekosystemet negativt och det är sjöfåglarna som är mest utsatta.

Därför är det ett bra steg regeringen tar, men det är trots allt ett mindre steg, menar Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen:

– Problemet är trots allt ändå att vi måste få en starkare miljöövervakning så att man upptäcker brott. Men att vidga ansvaret är förstås väldigt bra.

Svårt kräva skadestånd
Upptäcker man inte utsläppen och vem som gjort dem går det inte att kräva skadestånd. Därför måste övervakningen bli mycket bättre, framför allt i Östersjön.

– Vi har väl börjat dra utvecklingen åt rätt håll, men det kvarstår ganska mycket. Det är ju ökad trafikvolym på Östersjön, inte minst kopplad till Ryssland, säger Svante Axelsson.

Men Lena Ek håller inte med om den kritiken. Luftövervakning och tester av olja för att spåra utsläpparna har ökat.

– Där förbättrar vi ju tekniken hela tiden. Både med luftövervakning, men också med testning av olika oljeutsläpp, säger miljöministern.

Per-Anders Rehn

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".