Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Eva Bergdahls blogg

"Oj vad dåligt jag mådde dagen efter"

Publicerat fredag 12 juli 2013 kl 10.52
Gemensam fikapaus i soffan. Foto: Privat.

"Vi hade trevligt på restaurangen men jag och en annan fru från Sverige drack för mycket vin och blev berusade. Erik och den andres man fick bära oss hem till hotellet, detta var första och sista gången jag var berusad. Oj vad dåligt jag mådde dagen efter." Eva bloggar om sin första utlandssemseter, där det blev lite för mycket vin.

Hej godmorgon mina kära vänner vart i världen Ni än befinner Er!

Idag är det strålande sol och en molnfri himmel. Satt tidigt på balkongen och läste tidningen.

Igår blev det en lång promenad i skogen här där vi bor. Tack var med, oj så vackert vi har det här i Sverige också, får mig att glömma Thailand en del.

Thore och hans fru var här igen och höll på med tv-bänken, så nu är den på plats med allt som där tillhör. Men oj vad jobbigt det var få ihop denna bänk, tror säkert det tog dem sex timmar om inte mer att få den monterad. Ja, inget för Ingolf, då förstod Tack mycket mer. Tack igen Tore med underbar hustru.

Har precis glömt berätta om att jag har fortfarande varje vecka kontakt med "gamla" Agda som Ni kanske minns från Thailand. Hon mår ok men även hon saknar Thailand. Hade hon varit frisk hade hon återvänt, ska se om jag inte kan åka och hälsa på henne en dag.

På kvällen tittade jag på Tyskland-Holland i fotboll för damer och där överraskade Holland genom spela 1-1.

Det ringde också på dörren i går och när Ingolf öppnade stod en berusad man där. Han sa att han glömt nycklarna till lägenheten och undrade vad vi gjorde i hans lägenhet. Ingolf talade om för honom att han inte hade i vår lägenhet att göra utan gått fel, han ville dock in,men Ingolf körde ut honom stängde dörren, han ringde en lång stund på dörrklockan,men vi öppnade ej mer. Efteråt skrattade vi alla gott åt detta. Han talade skånska.

Tack mina vänner för Era svar och jag är särskilt glad höra av några vänner som jag undrat vad som hänt Er!

Ja då ska jag fortsätta berättelsen om mitt liv.

Nu kom Erik hem med en ny broschyr han hämtat någonstans och där var en plats i Spanien som hette Taragona som såg så vacker ut och där hade också järnvägen ett fint hotell vad vi kunde se på bilderna. "Vi åker nästa vecka" sa Erik, jag blev tagen på sängen och sa "inte kan vi åka så snabbt". Vi kunde ju dessutom inte ett ord engelska eller något annat språk, bara hederlig svenska.

Minns att jag fick låna några vackra klänningar av en väninna som jag tog med mig. Packade också kostym till Erik. Ja, så satt vi på tåget från Karlskrona till Köpenhamn. Väl där var det inga problem att tala och fråga var tåget till München gick. Vi kom ombord på tåget men packningen var tung att bära på.

Väl framme i Tyskland skulle vi hitta ett sovvagnståg som skulle ta oss vidare mot Spanien. Det var inte det lättaste, jag minns hur vi pratade svenska och gestikulerade och försökte få dem att förstå vilket tåg vi skulle åka med. Okej, vi kom ombord på ett sovvagnståg men var fortfarande inte helt säkra på det var rätt tåg.

I sovvagnen kom också en dam med en vacker päls in och skulle ligga överst. Jag som alltid pratar sa hej och välkommen, men hon svarade inte mig, var bara högfärdig tyckte vi. Tåget gick och på morgonen när vi var framme sa jag till Erik "hjälp damen med väskorna, hon har ju så mycket". "Aldrig i livet att jag hjälper denna högfärdiga dam" (han sa ett annat ord, Ni förstår säkert vilket). Helt plötsligt säger hon "Oj jag har glömt ta min blodtrycksmedicin". Det var en snopen man jag hade som gick av tåget..

Ja, vi kom efter mycket besvär fram till Taragona och vilket underbart hotell järnvägen här hade. Inte mer än 50 meter från en underbar badstrand. Här trivdes jag, och tänk att jag fick uppleva en semester utomlands. Vi hade inte mycket pengar att röra oss med så vi köpte mest hem kyckling och annat och åt på rummet.

Snart hade vi hittat flertalet vänner att umgås med och en kväll skulle vi gå ut äta middag med dem. Jag klädde upp mig men inte fick jag Erik till att ta på sig kostymen jag packat ner. Vi hade trevligt på restuarangen men jag och en annan fru från Sverige drack för mycket vin och vi blev berusade. Erik och den andres man fick bära oss hem till hotellet. Detta var första och sista gången jag var berusad, oj vad dåligt jag mådde dagen efter. Minns jag gick ej ut från rummet.

Vädret var fantastiskt och vattnet kristallklart, men tiden går fort när man har roligt och snart skulle det vara dags för oss åka hem. Jag hade verkligen velat stanna längre..

Vi hade också tur att en annan familj var från Stockholm och talade engelska så nu var det inga problem med tåg och bussar när vi skulle hem.

Så fort vi var hemma började jag tjata om att göra en ny resa nästa år. Det var ju billigt då resan var fri och hotellet som ägdes av järnvägen kostade knappt något alls.

Ja nu var det åter dags att öppna lottkiosken och fortsätta sälja lotter, minns än idag hur många vänner som kom och hade blommor och annat med sig och hade saknat mig att prata med. Sånt gör en ju rörd i hjärtat.

Ja detta var alltså vår första resa och fler skulle det bli. Men innan nästa resa hände det en hel del, om det fortsätter jag i morgon.

Njut av dagen idag om morgondagen vet vi inget,

Tusen kramar till Er alla

vännen

Eva

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".