Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

Ingen ersättning vid mobilproblem

Uppdaterat onsdag 24 juli 2013 kl 14.50
Publicerat onsdag 24 juli 2013 kl 09.34
Ingen ersättning från Telenor
(1:06 min)
Det är fortsatta problem för abonnenter hos 3 och Telenor. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio

Under ett par dagar har mobiloperatörerna Telenor och 3 haft problem med sina mobila tjänster i södra Sverige. Men det blir ingen generell ersättning till dem som inte kunnat använda sina telefoner.

Telenor har haft stora problem sedan i måndags trots att man under gårdagen gav beskedet att allt skulle vara löst och man vet ännu inte när felet kan vara åtgärdat.

I måndags eftermiddag drabbades 3 och Telenors gemensamma 3G-nät av omfattande störningar på både dataöverföring och samtal. Det berodde på ett elfel i en huvudväxel i Kristianstad som slog ut nätet för kunder i stora delar av Skåne, Blekinge, södra Halland, Kronoberg och Kalmar län.

Igår vid lunchtid gjorde man tummen upp för att allt skulle vara i ordning men igårkväll i östra Skåne kunde Telenors kunder fortfarande inte ringa utan att uppleva brus och avbrott. Däremot ska dataöverföringen vara i ordning, enligt Elisabeth Petersson på Telenors presstjänst.

Men trots att många kunder och semesterfirare inte alls har kunnat använda 3G-nätet sedan i måndags är det inte tal om någon ersättning, säger Elisabeth Petersson:

– Det är ju som vid alla sådana här ärenden att vi beklagar och så får kunden kontakta kundservice så ser vi från fall till fall. Men det blir ingen generell ersättning.

Nu ska Telenors 3G-nät fungera som vanligt igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".