Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

De hjälper dig anmäla sexistisk reklam

Publicerat onsdag 29 oktober 2014 kl 09.55
En av affischerna som tapetserades av Sveriges Kvinnolobby i Stockholms tunnelbana. Foto: Jesper Cederstrand / Sveriges Radio

Sedan ett år tillbaka är det lättare för privatpersoner att anmäla sexistisk reklam. Allmänheten kan tipsa organisationen som sedan anmäler reklamen till Reklamombudsmannen - och tipsen flödar in. 

Det finns två typer av sexistisk reklam enligt Sveriges Kvinnolobbys organisationssekreterare Johanna Dahlin.

– Dels så finns det reklam som är stereotyp som förmedlar en förlegad bild av könsrollerna. Till exempel att kvinnor bara kan städa eller att män bara kan bygga. Sen är det också objektifierande reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt. 

Hundratal tips
Objektifierande reklam har enligt Johanna Dahlin blivit vanlig i det offentliga rummet. Hon menar att särskilt kvinnor står halvnakna i utmanande positioner med öppen mun utan att det finns någon relevans för det.

Ett hundratal tips har kommit in från allmänheten sedan kampanjen startades för ett år sedan. Organisationen anmäler sedan reklamen till Reklamombudsmannen.

– Många har uttryckt att de väntat på att någon ska ta tag i detta. Vi går runt och matas med de här bilderna hela tiden och har ingen möjlighet att välja bort dem. En del företag har också varit positiva och dragit tillbaka sina kampanjer. 

Lagstiftning målet
I dag så tillåts sexistisk reklam utan sanktioner, enligt Johanna Dahlin. Hon menar att många tror att Reklamombudsmannen är en myndighet men berättar att det är reklambranschens egen stiftelse. 

– Det är ett ganska tandlöst organ tycker vi. De kan inte utföra sanktioner, utfärda böter eller kräva att reklam ska dras tillbaka. Vi jobbar för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam.

Johanna Dahlin berättar att de andra nordiska länderna redan har denna typ av lagstiftning, men Sverige halkar efter. 

Halloween lockar fram sexism
Att det är Halloween-tider märks tydligt av bland anmälningarna.

– Vi har fått in ganska många anmälningar med Halloween-tema, ofta från maskeradbutiker men också från festarrangörer. De annonserar med halvnakna tjejer i utmanande positioner. 

Var den trenden kommer ifrån är för Johanna Dahlin en gåta.

– Om man går på en Halloween-fest själv är ju inte alla tjejer utklädda till sjuksystrar. Det är mest i marknadsföring man ser detta så man kan ju undra om de gör det mest för att få uppmärksamhet.

Gamla hjulspår
Enligt en undersökning som Sveriges Kvinnolobby gjorde sommaren 2013 har nio av tio kvinnor velat ändra något hos sig själva på grund av reklam. Ändå återkommer den här reklam gång på gång. Johanna Dahlin tror att det handlar om att få sina kunder att må dåligt och vilja förändra sig själva och sen tillhandahålla någon slags lösning.

– Men sen tror jag också att det är gamla hjulspår. Så här har vi gjort förut och det är ett enkelt grepp. Men det finns inget samband mellan sexistisk reklam och ökad försäljning.

Sveriges Kvinnolobby ser en trend att företag vill ta mer ansvar i sociala frågor och Johanna Dahlin menar att det är ett enkelt steg att inte bedriva sexistiska reklamkampanjer.

– Vi jobbar mycket med att prata med företagen och få dem att tänka till en extra gång, det är ju inte så nyskapande att köra på med de här gamla grejerna.

– Kom på något nytt ni som är så innovativa, säger hon.

Män objektifieras också
När det gäller anmälningar mot halvnakna män är tipsen inte lika många men det förekommer.

– De ska ofta vara starka, aggressiva och våldsamma och det är en väldigt farlig stereotyp att förmedla till män. Kvinnorna som är halvnakna är mer passiva. Båda stereotyperna är dåliga.

På torsdag 30/10 klockan 10:00 hör du Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig kommentera kampanjen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".