Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Goa gubbar fixar hålen åt nöjda medborgare

Publicerat fredag 19 december 2014 kl 05.14
"Vilka goa gubbar i 40-årsåldern ni är"
(1:29 min)
felanmälan gata park Karlskrona Mikael Olausson och Jens Nilsson. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
1 av 7
Vägmästarna Mikael Olausson och Jens Nilsson på gata park i Karlskrona.
Första steget i lagningen är att sopa undan vatten. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
2 av 7
Första steget i lagningen är att sopa undan vatten. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Andra steget i lagningen är provisorisk asfalt. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
3 av 7
Andra steget i lagningen är provisorisk asfalt. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Utan asfaltspaddan skulle det bli skumpigt på vägen. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
4 av 7
Utan asfaltspaddan skulle det bli skumpigt på vägen. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Potthålet är ett minne blott efter Jens och Mikaels insats. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
5 av 7
Potthålet är ett minne blott efter Jens och Mikaels insats. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Jobbarna på gata park har själva döpt sin enhet. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
6 av 7
Jobbarna på gata park har själva döpt sin enhet. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Tony Gummesson och Roger Karlsson på tekniska förvaltningen i Karlskrona är nöjda.
7 av 7
Tony Gummesson och Roger Karlsson på tekniska förvaltningen i Karlskrona är nöjda.

Karlskrona kommuns satsning på felanmälan dygnet runt via en app i mobilen har slagit väl ut.

På nästan ett år har över 400 gjort anmälan på det här sättet, och det innebär att kommunens anställda nu kan laga felen direkt i stället för att sitta i telefon och ta emot dem.

Jens Nilsson och Mikael Olausson på gatuenheten lagar ett hål i gatan redan dagen efter anmälan kom in.

– Jättebra, tid är ju pengar. Får vi jobben snabbare och kan utföra dem snabbare desto mer pengar spar skattebetalarna, säger Mikael Olausson.

Kolla mejl
Tidigare när arbetsledaren först skulle kolla mejlen och skriva ut felanmälningarna kunde det ta ett par dagar. Idag kan arbetsledaren lägga ut jobbet direkt eller så kan Jens och Mikael själva gå in på en dator de har i bilen och kolla felanmälningarna. Är de i närheten kan ett potthål vara lagat timmen efter anmälan gjorts.

Skicka bild
På det här sättet spar man både tid och resurser jämfört med tidigare. Den som anmäler kan göra det när som helst via en applikation i mobilen eller på webben, och då går det att skicka med en bild på felet eller ta med andra viktiga upplysningar.

Tony Gummesson som är arbetsledare slipper sitta halva dagarna i telefon.

– Man har mer tid att utföra sitt jobb och ofta får man en bättre beskrivning, och det brukar vara med en kontakt så du kan få ett bättre besked om det är lite dåligt formulerat, säger han.

Döda djur
De vanligaste felen som kommer in är döda djur, nerkörda skyltar eller hål i gatorna. Men allt som rör kommunen kan rapporteras. Och de flesta anmälningar är påbörjade inom ett dygn.

Och Mikael Olausson har fått många reaktioner från nöjda medborgare.

– Att vi har varit och åtgärdat jobbet direkt, säger han.

Vad säger de då?

– Vilka goa gubbar i 40-årsåldern ni är va´, säger Mikael Olausson, och skrattar.

Fråga

Kategorier av fel

Avloppsstopp
Badplatser
Belysning och trafiksignaler
Dricksvatten
Fastigheter och idrottsanläggningar
Gator och vägar
Hamnar och båtplatser
Parker och grönområden
Slamtömning
Sophämtning
Vattenläcka
Villapumpstation
Cykelbanor

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".