Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Små oljeutsläpp farliga – upptäcks sällan

Publicerat söndag 28 december 2014 kl 07.00
Sker ofta avsiktligt i samband med rengöring i maskinrummen
(1:41 min)
Kjell Larsson, professor i Sjöfart och miljö vid Sjöfartshögskolan, Linneuniversitetet tittar på oljeutsläppen över Östersjön.
Kjell Larsson, professor i Sjöfart och miljö vid Sjöfartshögskolan, Linneuniversitetet tittar på oljeutsläppen över Östersjön. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

I Östersjön handlar problemet med oljeutsläpp från fartyg i dag inte framförallt om stora utsläpp eller haverier. Den största orsaken till att tusentals fåglar får sätta livet till är istället många små utsläpp - som inte alltid blir upptäckta.

– De som i dagsläget som orskar mest skada på miljö är de återkommande oljeutsläpp som sker dagligen i känsliga områden längs de stora fartygsrutterna och de kommer ofta i skymundan, säger Kjell Larsson professor i Sjöfart och miljö vid Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet.

På Kjell Larssons datorskärm på kontoret på Sjöfartshögskolan syns prickar över illegala oljeutsläpp. 200 upptäcks varje år och i praktiken är de ännu fler eftersom det regelbundet hittas oljeskadade sjöfåglar längs till exempel Gotlands och Ölands kuster även när det inte finns ett registrerat utsläpp.

Utsläppen sker avsiktligt - ofta i samband med rengöring i maskinrummen.

– Det handlar om någon maskinrengöring eller någon pump som gått sönder och då gör man rent det och då ska man lämna in det i behållare men de mindre nogräknade gör inte det utan skickar ut det, säger Kjell Larsson.

Nya studier har visat att även låga koncentrationer av olja påverkar det marina ekosystemet, skriver Kjell Larsson i rapporten från Havsmiljöinstitutet tillsammans med Ida-Maja Hassellöv vid Chalmers Tekniska Högskola.

Flera av utsläppen sker i mycket naturkänslig miljö. Så förutom att försöka minska antalet syndande fartyg ser han också ett behov av att leda om fartygstrafiken från de mest känsliga områdena.

– Så vi måste både se sätt att minska utsläppen och skilja fartygstrafiken från de här känsliga områdena.

– Det är inte rimligt att vi har 30 000 fartygspassager som går genom skyddade områden varje år, säger Kjell Larsson och nämner ett skyddat område utanför Öland liksom Norra Midsjöbanken och Hoburs bank och ett område som man talat om att göra om till nationalpark norr om Gotland men där 6 000 passager sker varje år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".