Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Läxfri skola i Mörrum blev en succé

Publicerat måndag 19 januari 2015 kl 05.11
"Det är mycket myter i läxor"
(2:28 min)
Axel Stensson i 9 C och Nora Henriksson i 9 D har båda förbättrat sina betyg sen läxfriskola infördes på Norrevångskolan.
Axel Stensson i 9 C och Nora Henriksson i 9 D har båda förbättrat sina betyg sen läxfriskola infördes på Norrevångskolan.

Skolresultaten på Norrevångskolan i Mörrum har höjts avsevärt sen läxfriskola infördes för snart två år sen.

Sedan Norrevångskolan tog bort läxorna klarar fler av eleverna sina betyg.

 – I år var det också fler som höjde sina betyg, alltså till exempel från ett C till ett B. Det finns mycket myter kring betyg. Om man är här måndag till fredag så behöver man inte en massa läxor, säger Patrik Johansson, rektor på Norrevångskolan.

Mindre stress
En av eleverna på skolan är Axel Stensson som går i 9 C. Han har provat båda systemen och tycker att läxfritt är mindre stressigt. 

– Nu är jag lugn och jag har lärt mig mer. Mina betyg har höjts extremt mycket. Vi går igenom allting i skolan istället för att göra det hemma. Och det är väl det som är meningen. Det är ju som om att du skulle ta hem jobb, säger Axel Stensson.

Norrevångskolan har inte bara tagit bort läxorna. Man har även infört ett helt nytt koncept. Lektionerna leds av två lärare vilket gör att eleverna får mer individuell hjälp.

Alla eleverna har en bärbar dator som de tar hem på fritiden. Genom datorn görs tester på skoltid om eleverna har förstått. Har de inte det, går man igenom vissa bitar igen. Genom datorn håller lärarna också kontakt med föräldrarna som lätt kan följa med i det som barnen lärt sig i skolan.

Varje dag förutom på fredagar är det extra studietid en timme efter lektionstid. Där kan man få hjälp med det man tycker är svårt. Där hjälper två lärare eleverna, men fler lärare i andra ämnen kan komma dit också, om någon elev önskar det. För eleverna är studietiden frivillig men många går dit varje dag.

Lärarnas ansvar inte föräldrarnas
Mia Lägnert som undervisar i SO fick tänka om helt när läxfriskola infördes för ett och ett halvt år sedan.

– Tidigare ägnades otroligt mycket tid till att förbereda läxor, ge läxa och följa upp läxa. Nu har man mycket mer tid med eleverna och det är ändå vi lärare som har ansvar för att de lär sig och inte föräldrarna, säger Mia Lägnert.

Skolan har förbättrat sina resultat på de nationella proven samtidigt som eleverna fått mer fritid.

– Ja, det har jag, jag dansar och det tar upp rätt så mycket tid för jag tränar mycket på fritiden och jag är även ledare för folk som konfirmerar sig, ungdomsledare och det valde jag att tacka ja till nu när vi inte har läxor för annars hade jag inte hunnit med det, säger Nora Henriksson i 9 D.

Axel Stensson i 9 C hinner också mer nu.

– Jag håller på med både hockey och fotboll och så har jag blivit tränare i fotboll. Och det hade jag aldrig haft möjlighet om vi hade så mycket läxor som man normalt har i nian, säger Axel Stensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".