Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på förskollärare i Blekinge

Publicerat söndag 18 januari 2015 kl 07.08
"Svårt att få tag i personal just nu"
(1:25 min)
Barn ritar en teckning på dagis. Foto: Jurek Holzer/TT
Foto: Jurek Holzer/TT

Karlshamns kommun har högst andel utbildad personal på sina förskolor men har fått dra ner på målen att anställa fler förskollärare - för att det helt enkelt inte finns.

Det är brist på förskollärare i Blekinge och det är svårt att få tag i utbildad personal. Det uppger alla Blekinges kommuner.

– Det är ju synd om barnen för då blir det kanske outbildad personal som kommer istället, säger Jessica Jenemyr från Asarum som precis hämtat dottern Lovis på dagis och varit och fikat.

Karlshamn bäst
Karlshamn har mest utbildad personal på förskolorna av kommunerna i Blekinge. 74 procent var utbildade år 2013. Snittet i Sverige är 53 procent.

Kommunen ska enligt ett politiskt beslut göra om barnskötartjänster till förskollärartjänster och anställa utbildade förskollärare i första hand.

– Det kan vi inte hålla fullt ut utan vi får anställa de som inte är förskollärare också, säger Patrik Håkansson, verksamhetschef för för- och grundskolan i Karlshamns kommun.

- Det är svårt att få tag i personal just nu och framför allt när det gäller korttidsvikariat, säger han.

Kämpar
Alla kommuner i Blekinge kämpar för att få fler förskollärare till kommunerna. I Sölvesborg har man i vissa fall gjort om vikariat till fasta tjänster om det varit en förskollärare som sökt för att få dem att stanna.

Ronneby kommun når inte upp till sitt mål om att tre fjärdedelar av personalen ska vara förskollärare och i flera Blekingekommuner uppmanas anställda barnskötare att vidareutbilda sig under tiden de jobbar.

Viktig kunskap
Färre förskollärare påverkar verksamheten menar Patrik Håkansson eftersom även förskolan är en skola och en utbildad pedagog har kunskap som är viktig.

– Självklart får det betydelse. Sedan innebär inte det att de personer som kommer in gör ett dåligt jobb. Absolut inte. Men de har inte samma utbildning eller samma kunskapsbas att stå på, säger han.

Tillbaka till mamma Jessica Jenemyr och dottern Lovis. För när vi pratat en stund så ändrar Jessica sig lite om vad som egentligen är viktigast för barnen.

– Spelar väl ingen roll vad man har för utbildning kan jag tycka utan bara att man jobbar bra med barnen, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".