Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vården hinner inte svara

Publicerat fredag 30 januari 2015 kl 06.13
"Det är bedrövligt att telefontider kan vara slut dagar i sträck"
(1:29 min)
Barbro Karlsson Ronneby återuppring. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
1 av 2
Barbro Karlsson från Ronneby tycker det är bedrövligt att telefontider tar slut.
Christel Friskopp hälsolandstingsråd (S). Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
2 av 2
Christel Friskopp hälsolandstingsråd (S). Foto: Carina Melin/Sveriges Radio

När resurserna tryter på Blekingesjukhuset kan det bli näst intill omöjligt att komma fram på telefon för rådgivning eller tidsbeställning.

Av alla som ringde till ögonmottagningarna förra året fick nästan hälften beskedet att telefontiderna var slut.

Och telefontiderna kan vara slut dagar i sträck.

Hjärtligt trött
En som har upplevt det är Barbro Karlsson från Ronneby, och hon är hjärtligt trött på det.

– När man har ringt upp och har väntat, så svarar de "tyvärr är tiderna är slut, var god återkom", det tycker jag är bedrövligt, säger hon.

Och att då tvingas ringa flera dagar i sträck och passa telefontiderna utan att ens få tala med någon tycker hon är oacceptabelt.

Akuten i stället
Hon blir orolig och då har hon ibland åkt till akuten i stället.

– Det får man göra när man själv känner det här klarar jag inte och då blir jag orolig och då åker jag in med mina anhöriga eller vem det än är, det får de ta, säger hon.

Det är 40 mottagningar på sjukhuset som har återuppringning eller call back, och efter ögonmottagningarna var det öron och gyn som hade lägst andel återuppringningar.

Enligt sjukhuschefen Bengt Wittesjö beror det på att mottagningarna har ont om personal, och då prioriteras de bokade besöken.

Vakanta tjänster
På öronmottagningen i Karlskrona är till exempel hälften av tjänsterna vakanta. Socialdemokraten 

Christel Friskopp är hälsolandstingsråd, och hon tycker det borde vara lättare att ringa till mottagningarna.

– Tillgängligheten är oerhört viktig.

Vad vill du göra åt det här?

– Först och främst ska jag titta på den statistik som finns, efter det får jag se vad vi kan göra åt det, säger Christel Friskopp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".