Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan lovar att förenkla vardagen för funktionshindrade

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 11.01
På bilden syns Försäkringskassans skylt. Foto: Jessica Gow/Scanpix
Försäkringskassan. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Försäkringskassan lovar bland annat att ge kortare väntetider på beslut, enklare digital kontakt och att det ska finnas en kontaktperson hos myndigheten för varje ärende.

I Blekinge finns idag cirka 2 200 personer med en funktionsnedsättning och som har ersättning från Försäkringskassan.

Ändringarna görs efter en stor enkät där Försäkringskassan frågat personer med funktionsnedsättning, deras anhöriga och organisationer som arbetar för personer med funktionsnedsättning om hur Försäkringskassan kan förenkla och förbättra sin service.

Försäkringskassan har formulerat sitt förändrade arbetssätt i sex löften:

1. En kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden

2. Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller är funktionsnedsatta

3. Förenklade och samordnade uppföljningar

4. Kortare väntetider på beslut

5. En egen plan för framtiden för elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång

6. Enklare digital kontakt med Försäkringskassan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".