Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jas Gripen riskerar att inte kunna flyga

Publicerat tisdag 24 november 2015 kl 05.02
Chefen för flygverkstäderna slår larm
(4:32 min)
 Jas Gripen i luften. Fotograf: Andreas Eriksson/Flickr
Jas Gripen i luften. Foto: Andreas Eriksson/Flickr

Gripenplan i Kallinge riskerar bli stående på marken. Chefen för flygverkstäderna har slagit larm till Flygsäkerhetsinspektionen om att han inte kan utföra sitt jobb.


Inspektionen håller med chefen för flygverkstäderna och har gett Försvarets Materielverk, där flygverkstäderna ingår, två veckor på sig att rätta till felen.

Annars hotar inspektionen med att dra in tillståndet för FMV att underhålla Jas Gripen.

– Mycket handlar om att reda ut ansvaret och rollspelet internt inom FMV så att chefen för flygverkstäderna kan genomföra det han ska göra, säger Anders Janson som är flygsäkerhetsinspektör.

Höga krav
Flygverkstäderna i Kallinge, Såtenäs och Luleå överfördes 2013 till Försvarets Materielverk FMV.

För att flygverkstäderna ska tillåtas sköta underhållet på Gripen ställs extremt höga krav på flygsäkerhet.

Därför var förutsättningen för överförandet att flygverkstäderna även i fortsättningen skulle kunna jobba självständigt och som en egen enhet.

Men så har det inte alls blivit enligt ett brev från Seth Waara som är chef för flygverkstäderna. Han vill inte ställa upp på intervju, men skriver att en annan chef inom FMV rundar honom och inför nya rutiner som inte uppfyller säkerhetskraven.

Detta trots att tillståndet för underhållet på Jas Gripen-plan är personligt och direkt delegerat till Seth Waara från generaldirektören för FMV.

Håller med
Enligt Flygsäkerhetsinspektionen har Seth Waara rätt i sin kritik mot FMV.

– Flygverkstäderna gör sitt jobb men FMV försvårar det genom att till exempel inte följa delegationsordningen, säger Anders Janson.

Bland annat har ett nytt avvikelsesystem införts över huvudet på verkstäderna.

FMV har fått två veckor på sig att rätta till avvikelserna, och även om Anders Janson inte tror att man ska behöva gå så långt så är tillståndet att underhålla Gripenplanen hotat.

På allvar
Dan Olsson, generaldirektör för FMV, vill inte svara utan hänvisar till sin kommunikationsdirektör Toni Eriksson. Han säger att FMV tar kritiken på största allvar.

Men att Flygsäkerhetsinspektionen skulle gå så långt som att dra in underhållstillståndet så att Gripenplan skulle bli stående på marken, tror han inte.

– Det som är viktigt att se till är att vi rättar oss så att Flygsäkerhetsinspektionen blir nöjd, därför att det viktigaste är flygsäkerheten, vad enskilda chefer gör inom FMV det är en intern FMV-fråga, säger Toni Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".