Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Politiker vill släppa målet att dubbla trafiken

Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 13.40
Kommunalråd: Visst kan det låta sorgligt
(3:39 min)
buss Jan Samuelsson Karlskrona stadstrafik. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
målet är ett förbättrat klimat. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio

Länets politiker vill släppa målet om att fördubbla antalet resande i kollektivtrafiken. Det ser ut att bli för dyrt.

Att antalet resor med kollektivtrafik i Blekinge ska fördubblas fram till år 2030, det beslutades för några år sen. Kommunerna och landstinget ställde sig bakom det och sen dess har ännu fler län i landet har anslutit sig till det så kallade fördubblingsmålet.

"Borde ha en diskussion"
Målet är ett förbättrat klimat med mindre utsläpp. Men när nu länet ska besluta om ett nytt trafikförsörjningsprogram så börjar synpunkterna på fördubblingsmålet att ramla in.

– Vi borde ha en diskussion om hur realistiskt målet är. De viktigaste är att bilen inte används lika mycket som idag, säger Patrik Hansson (S), kommunalråd i Karlskrona.

Vill stryka det helt
Även Sölvesborgs kommun ifrågasätter om det är motiverat. Socialdemokraterna i länet har också tyckt till och vill stryka det helt och hållet.

Och när P4 Blekinge ringer runt till Karlshamn, Ronneby och landstinget så låter det ungefär likadant: det är poänglöst att fler åker kollektivt om antalet bilar på vägarna fortsätter att vara lika många.

– För vår del har vi nått fördubblingsmålet med råge eftersom Sölvesborgs startade nästan från noll när det gäller kollektivtrafiken, säger Heléne Björklund (S), kommunalråd i Sölvesborg.

Kollektivtrafiken måste bli med attraktiv
Region Blekinge, som står bakom trafikförsörjningsprogrammet, menar att kollektivtrafiken måste bli mer attraktiv för att fler människor ska välja att ställa bilen och ta buss eller tåg istället.

Fler bussar i framför allt Karlskrona och Karlshamn föreslås. Och att Öresundståget om några år ska gå varje halvtimme genom hela länet.

Dyr satsning
Men den satsningen kostar pengar. Närmare bestämt 30 miljoner kronor mer varje år för kommunerna och landstinget. Och flera av dem vi har pratat med tycker att det är för mycket pengar att öronmärka för så många år framåt.

– Vi har inget emot fördubblingsmålet, men när vi ställer mål mot ekonomi så blir varje resenär för dyr. Vi är inte beredda att lägga ner mer pengar, säger Per-Ola Mattsson (S), kommunalråd i Karlshamn.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".