Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

ABB Arena minst poppis i sociala medier

Publicerat tisdag 19 april 2016 kl 10.44
"Det har inte bara att göra med storlek"
(0:22 min)
Exteriören av ABB Arena som håller på att byggas ut. Foto: Stina Linde/Sveriges Radio.
ABB Arena i Karlskrona. Foto: Stina Linde/Sveriges Radio.

ABB Arena Karlskrona är den minst populära SHL-arenan i Sverige på sociala medier, enligt en studie.

I en studie som har analyserat hur många gånger arenorna har nämnts i sociala medier under seriespelet i ishockey, hamnar ABB Arena sist med minst antal omnämningar.

Endast 372 gånger nämndes ABB Arena Karlskrona till skillnad från Coop Norrbotten Arena som kom näst sist i studien, men som ändå nämndes nästan dubbelt så många gånger, närmare bestämt 724 gånger.

Arenan som toppar listan är Hovet i Stockholm med 28 119 inlägg.

När arenan väl nämndes var det oftast i samband med Karlskrona hockeyklubbs hemmamatcher.

Christoffer Laurell är forskningsledaren bakom studien och han tror att det dåliga omnämnandet har med namnet att göra.

– Det vi tycks kunna se är att arenan som har sponsorn i namnet inte nödvändigtvis lyckas precis lika bra som arenor som har ett annat eget namn, säger Christoffer Laurell som även säger att arenanamnet ABB Arena Karlskrona är lite långt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".