Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastbilarna konkurrerar ut tågen på Verköbanan

Publicerat onsdag 18 maj 2016 kl 05.03
"Dieseln skulle behöva kosta 17 kronor"
(3:59 min)
En lastbil kör intill ett tomt järnvägsspår
1 av 3
Järnvägen kan ännu så långe inte konkurrera med lastbilarna till och från Verkö. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio
Anders Sjöblom fotograferad framför en av Stena Lines färjor.
2 av 3
Anders Sjöblom hoppas att ett stort exportföretag ska besluta sig för att köra allt sitt gods på tåg. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio
En av Stena Lines färjor lastar ombord bilar och lastbilar.
3 av 3
Ännu så länge är det lastbilar som dominerar på terminalens område. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio

För att tågen ska börja transportera gods till och från Verkö i Karlskrona behöver priset på diesel stiga rejält. 

Järnvägen som invigdes för lite mer än två år sedan kostade kommunen runt 70 miljoner kronor att bygga, men den har knappt blivit använd. Huvudorsaken enligt rederiet Stena Line är det låga priset på diesel.

– Lastbilen är idag så mycket billigare och dieselpriset skulle behöva hamna på runt 17 kronor litern för att tåget ska bli attraktivt, säger Anders Sjöblom på Stena Line.

Stort företag
Men det är inte bara bränslepriset som avgör, fortsätter godstrafiken mellan Karlskrona och Polen att öka tror man på Stena Line att transporter på tåg kommer att bli allt mer attraktivt.

Enligt Stena Line skulle omställningen till tåg gå snabbast om ett stort exportföretag bestämde sig för att deras varor skulle transporteras på tåg och inte på lastbil.

Lång starttid
Men även om ett företag redan i eftermiddag skulle knacka på hos Stena Line och förklara att man ville köra sitt gods på Verköbanan, är det inte så enkelt som att koppla vagnarna på loket och dra iväg. Det är lite snårigare än så förklarar Anders Sjöblom.

– Man måste köpa tågtider av Trafikverket och nästa chans till det är i november, så om ett år skulle trafiken kunna vara igång om man räknar från idag.

Ingen felsatsning
Trots alla problem med att få igång tågtrafiken vill inte Anders Sjöblom säga att järnvägen var en felsatsning. Han är säker på att trafiken tillslut kommer igång. Frågan är bara när?

– Det kan hända imorgon och det kan hända om tre år.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".