Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolkommissionen: Så ska skolresultaten förbättras

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 07.20
"Fullt möjligt vända skolresultaten"
(4:22 min)
Anna Ekström, ordförande i Skolkommissionen. Foto:TT
Anna Ekström, ordförande i Skolkommissionen. Foto:TT

I dag kommer den statliga skolkommissionens utredning och bland annat kan det bli förslag om att det fria skolvalet blir obligatoriskt.

De senaste 10 åren har staten på olika sätt ökat styrningen av den svenska skolan, som decentraliserades och avreglerades under 90-talet. 

Skolkommissionen diskuterar nu två olika modeller där staten ska ta ett ännu större ansvar för finansieringen än idag.

Större behov - större belopp
I den ena beslutar staten om en lägsta nivå för hur mycket pengar som behövs per elev, till undervisning och elevhälsa. Ju större behov eleverna har, desto större belopp per elev.

I den andra finansieringsmodellen tar staten helt över finansieringen av skolan. Vilken princip som slutligen föreslås, blir klart när utredningen är färdig i februari nästa år. 

– Skälet till att vi tycker att det är motiverat med ett ökat statligt inflytande är att vi under så många år haft stadigt sjunkande kunskapsresultat och att vi har fått en väldigt intressant rapport från OECD som pekar på den finansiella styrningen som en viktig del av skolan, säger Anna Ekström som är ordförande i Skolkommissionen. 

Fria skolvalet
Det fria skolvalet överväger kommissionen att föreslå att det ska vara kvar, som ett obligatorium där alla elever måste välja skola. Kombinerat med bidrag efter behov och andra regler, kan det öka likvärdigheten, tror kommissionen

Den vill inrätta regionala skolmyndigheter för att ge skolor där mer stöd. För att göra det populärare att bli lärare ska lärarna få ständig vidareutbildning och kunna avancera i olika kompetensnivåer, från nyutexaminerad till kvalificerad lärare. 

Andra överväganden från Skolkommissionen är:

  • Att införa kontroller av att eleverna får sin garanterade undervisningstid.
  • Att föreslå ett nationellt kunskapscenter för elevhälsa.
  • Att kraftfullt ingripa mot skolor som inte fullgör sina skyldigheter.
  • Att lärarna ska ges ökad självständighet i takt med att kåren består av fler välutbildade lärare.
  • Att analysera effekterna av matematiklyftet och lärarlyftet. Liknande satsningar tycks ha haft avsevärda effekter i andra länder, enligt kommissionen. 

Skolkommissionens förklaring till försämringen av kunskapsresultaten är hur skolan decentraliserades och avreglerades när kommunerna tog över ansvaret på 90-talet.

Nu, 25 år senare, kvarstår många brister, enligt kommissionen som anser det anmärkningsvärt att resultatförsämringarna upptäcktes först genom internationella studier. 

Flera mål
Skolkommissionen sätter flera mål hur elevernas kunskapsresultat ska förbättras. Här några exempel:

Andelen elever som ska bli behöriga till gymnasiet ska öka från nuvarande 86 procent till 89 år 2018, 91 procent 2022 och 95 procent år 2025. 

Anna Ekström bedömer att dessa mål går att nå.

– De siffermål som vi har föreslagit när det gäller nationella målsättningar går absolut att nå. De är svåra, de är högt satta men de går absolut att nå och som nås i våra grannländer där vi inte har sämre förutsättningar.

– När det gäller den lite större frågan, kan vi med de förslagen vi lämnar och de förslagen vi skissar på i delbetänkandet, är det möjligt att vända kunskapsresultaten i svensk skola, så skulle jag absolut svara ja, det är fullt möjligt att vända kunskapsresultaten i svensk skola.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".