Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hemmasittare återvänder till skolan

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 05.13
"Om jag inte fått hjälp hade det kunnat gå riktigt illa"
(3:47 min)
Marcus Cato, som startade projektet tillsammans med Erdinc Bayramgullari, som kommit tillbaka till skolan.
Marcus Cato, som startade projektet tillsammans med Erdinc Bayramgullari, som kommit tillbaka till skolan. Foto: Monika Titor/ Sveriges radio

Sölvesborgprojektet "Tillbaka till skolan" har fått åtta av tio grundskoleelever med hög frånvaro att komma tillbaka till skolan. 

Nu ska projektet permanentas och andra kommuner i södra Sverige hör av sig för att höra hur Sölvesborg lyckats så bra.

– Vi har tillsammans med skolan identifierat elever som har hög frånvaro och kopplat in en coach för varje elev. Bra coacher som har lätt för att bygga förtroende, säger Marcus Cato som startare projektet.

Projektet "Tillbaka till skolan" har pågått i två år och haft ungefär 30 elever, mest från högstadiet och gymnasiet, men även en del från mellanstadiet och lågstadiet.

Tar reda på varför
Problemet med barn och tonåringar som inte kommer iväg till skolan finns i de flesta kommuner, men i Sölvesborgs kommun finns det nu en brygga mellan skolan och eleven, coacher. Coachens uppgift är att ta reda på varför eleven inte vill gå i skolan för att sedan försöka anpassa miljön eller undervisningen så att eleven kan komma tillbaka till skolan.

För 18-årige Erdinc Bayramogullari blev projektet "Tillbaka till skolan" en räddning. Idag läser han till snickare på Furulundskolan i Sölvesborg.

– Innan jag träffade en coach och Marcus så var det riktigt tufft, jag tog tabletter och var på väg att falla. Om jag inte hade fått hjälp så hade det kunnat gå riktigt illa, säger Erdinc Bayramogullari.

Han hade problem både hemma och i skolan, men coachen såg till att han fick hjälp. Idag mår han mycket bättre.

Daglig kontakt
De fyra coacherna i projektet har under två års tid haft nästan daglig kontakt med sina elever. Vissa elever har fått hjälp med väckning, andra har fått sällskap till skolan och en del har fått stöd under lektionerna.

Nu när projektet blir en del av den ordinarie verksamheten i kommunen vill den nye projektledaren Fredrik Belfrage att skolan redan från början ska ta ett större ansvar.

– Skolan behöver kanske möta upp eleven på skolgården, anpassa undervisningen, göra det möjligt att gå ifrån för att jobba ostört. För varje elev har rätt till undervisning, säger Fredrik Belfrage.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".