Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

68 000 klagomål på Postnords postutdelning

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 05.42
"Ska vara klar till semestrarna"
(2:23 min)
Brevlåda i centrala Luleå
Brevlåda i centrala Luleå. Foto: Nils Eklund

Postnord kommer att specialgranskas av Post- och telestyrelsen efter att antalet klagomål på postutdelningen har ökat.

Över 68 000 klagomål på Postnords postutdelning kom in förra året och det är en ökning med drygt 50 procent jämfört med året innan.

Även Bring Citymail kommer att granskas.

De krav på förbättringar som tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen förde fram redan förra året har inte gett effekt, enligt PTS.

– Då tycker vi väl att det inte har gått tillräckligt snabbt i den här anpassningen. Därför har vi då beslutat att genomför en oberoende förstudie som vi kallar det. Dels av vad felen består i och framförallt vilka åtgärder som är rimliga att vidta i det här sammanhanget. Den har alldeles nyss påbörjats och vi hoppas att den ska vara klar här innan semestrarna, säger Sten Selander, avdelningschef vid PTS.

Post och telestyrelsen har tillsynsansvar över postoperatörerna och konstaterar i sin senaste årsrapport att klagomålen på aktörerna ökade kraftigt förra året jämfört med året innan. Klagomål som allmänheten delar med sig av till PTS och synpunkter som operatörerna själva tar emot.

Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord förklarar att det dels beror på att post sorterats fel på grund av tekniska problem i den utökade maskinella brevsorteringen som införts för att möta de kraftigt minskade brevvolymerna i Sverige, där var tredje försändelse försvunnit från brevmarknaden sedan år 2000.

– Och där har vi nu rättat upp våra sorteringsprogram för att minska felsorteringarna helt enkelt. Vi tycker att det är jättebra att PTS säkerställer att det finns fakta och vi ser också möjlighet för oss att lära oss där vi har brustit och göra bättre i fortsättningen, säger Erika Ahlqvist vid Postnord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".