Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt krig om flygbussresenärerna

Publicerat fredag 27 maj 2016 kl 06.25
"Två varv runt jorden"
(4:38 min)
Passagerare lastar in i en flygbuss i Blekinge.
1 av 4
Resenärerna kan välja på två bolag när de ska resa till och Foto: Carina Melin/Sveriges Radio.
Johan Guggenberg och Kristian Jäderlund från Stockholm tar flygbussen när de är på jobb i Blekinge.
2 av 4
Johan Guggenberg och Kristian Jäderlund från Stockholm tar flygbussen när de är på jobb i Blekinge. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
En porträttbild på Björn Beckstedt på Bergkvarabuss.
3 av 4
Björn Beckstedt är projektledare på Bergkvarabuss. Foto: Bergkvarabuss.
Magnus Pettersson vd Trossö Buss
4 av 4
Magnus Pettersson vd Trossö Buss Foto: Carina Melin/Sveriges Radio

Flygbusskriget mellan Bergkvarabuss och Trossö Buss fortsätter. Båda bolagen fortsätter trots att de kör med förlust.

Sedan snart två år har de bägge konkurrerande bolagen Trossö Buss och Bergkvarabuss kört med varsin halvtom buss till alla SAS-avgångar varje dag mellan Karlskrona och Ronneby flygplats.

- Vi behöver det skyltfönster som flygbussen ger. Vi är beredda att betala för att den reklam flygbussen ger, säger Björn Bäckstedt på Bergkvarabuss.

Ingen ger sig
Trossö Buss körde först på uppdrag av Blekingetrafiken. När linjen släpptes fri för konkurrens den 1 juli 2014 gav sig också Bergkvarabuss in i leken.

Men trots förlusterna är det ingen som ger sig. Tvärtom sänkte Bergkvarabuss vid årsskiftet priset på enkel tur till 49 kronor. Visserligen som en del i ett jubileum, men nu har kampanjen förlängts till och med juni.

Det är nästan hälften mot vad Trossö Buss tar. Och Bergkvarabuss pris är orimligt, tycker Magnus Pettersson som är vd på Trossö Buss.

– Kostnaderna räcker inte ens med våra 90 kronor, säger han.

Gynnar resenärerna
Enligt honom är det de som har majoriteten av resenärerna och han menar att de har många passagerare som är lojala sedan de var ensamma på linjen.

Johan Guggenberg och Kristian Jäderlund från Stockholm är två av de som använder sig av flygbussen. Och de känner ingen lojalitet mot något av bolagen.

Det är arbetsgivaren som bestämmer på grund av avtal med ett av bolagen. Men för enskilda passagerare är det en fördel med ett lågt pris, menar Johan Guggenberg.

Inte miljövänligt
Sträckan varje buss kör på ett år motsvarar ungefär ett varv runt jorden. Så på två år har två varv runt jorden avverkats när det hade räckt med ett.

Det är inte speciellt miljövänligt. Det håller både Magnus Pettersson och Björn Beckstedt med om.

– Nej det är det ju inte. Så är ju faktumet säger Bäckstedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".