Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Autopilot och mänsklig faktor bakom färjekrock

Uppdaterat torsdag 9 juni 2016 kl 09.26
Publicerat torsdag 9 juni 2016 kl 07.56
Kollisionen berodde på att besättningen gjorde fel i en stressad situationen
(3:28 min)
HMS Carlskrona och Aspöfärjan krockar.
HMS Carlskrona fick en reva i sidan när hon kolliderade med Aspöfärjan. Foto: Jonas Fries/Räddningstjänsten Östra Blekinge

Det var den mänskliga faktorn som låg bakom krocken mellan Aspöfärjan och HMS Carlskrona i början av maj.

Enligt Trafikverkets utredning som nu är klar så gick färjan på autopilot, och för att kunna slå i backen så måste autopiloten först läggas ur.

I den stressade situationen fick färjans besättning i backen för sent.

Nu ska färjepersonal utbildas, och en sorts larm har också installerats som varnar om man försöker slå back när autopiloten ligger i.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".