Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)

Autopilot och mänsklig faktor bakom färjekrock

Uppdaterat torsdag 9 juni 2016 kl 09.26
Publicerat torsdag 9 juni 2016 kl 07.56
Kollisionen berodde på att besättningen gjorde fel i en stressad situationen
(3:28 min)
HMS Carlskrona och Aspöfärjan krockar.
HMS Carlskrona fick en reva i sidan när hon kolliderade med Aspöfärjan. Foto: Jonas Fries/Räddningstjänsten Östra Blekinge

Det var den mänskliga faktorn som låg bakom krocken mellan Aspöfärjan och HMS Carlskrona i början av maj.

Enligt Trafikverkets utredning som nu är klar så gick färjan på autopilot, och för att kunna slå i backen så måste autopiloten först läggas ur.

I den stressade situationen fick färjans besättning i backen för sent.

Nu ska färjepersonal utbildas, och en sorts larm har också installerats som varnar om man försöker slå back när autopiloten ligger i.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".