Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SKL: Lärarnas sociala arbetsmiljö måste förbättras

Publicerat torsdag 25 augusti 2016 kl 05.26
"Gymnasielärarnas situation är inte hållbar"
(1:50 min)
En elev räcker upp handen i ett klassrum.
Arbetsmiljön för lärare måste förbättras, tycker SKL. Foto: Berit Roald/TT.

Lärarnas arbetsmiljö måste bli bättre, det menar Sveriges Kommuner och Landsting som i höst presenterar åtgärder för att minska problemen med bland annat stress och sömnsvårigheter hos lärare. 

– För SKL är det ju ytterst angeläget att det finns en god social arbetsmiljö. Det är ju så intimt kopplat till kvalité i verksamheten och kvalité i undervisningen, säger Gunnar Sundqvist utredare på SKL. 

Nu kommer stödmaterial
Vår psykiska och sociala arbetsmiljö är lika viktig som den fysiska, förklarade Arbetsmiljöverket i våras när de kom med nya regler för arbetsmiljön. Det är apropå den som SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, kommer med stödmaterial till förskolan, grundskolan och gymnasiet.

Så att de lättare kan följa de nya kraven om psykisk och social arbetsmiljö. För psykosociala problem är den vanligaste anledning när lärare anmäler arbetssjukdom till försäkringskassan.

Ökad arbetsbelastning
– Väldigt många gymnasielärare har fått fler elever att undervisa, fler undervisningstimmar, fler kurser. Alltså en ökad arbetsbelastning, plus att kravet på dokumentation har ökat. Så man har både fått mer undervisningsrelaterat arbete och också mer arbete vid sidan av, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

– Det här gör ju att det är väldigt många som faktiskt funderar på att lämna yrket, i en situation när vi redan har en lärarbrist, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Kunde kommit tidigare
Andninghål, stöd mellan kollegor, riskbedömningar av hur arbetstiden ligger och hur mycket en lärare jobbar, det är några exempel på vad som kommer finnas i SKL:s material till skolorna.

Även om Åsa Fahlén önskar att arbetsgivarna kunde förstått problematiken tidigare så har hon en förhoppning att det kommer leda till förbättringar. För som det är nu är gymnasielärarnas arbetssituation inte hållbar menar hon.

– Risken är ju att de som är erfarna inte orkar fortsätta, man går ner i tid eller man slutar. Och att lärarstudenter som kommer ut och gör sin praktik möter den här situationen och kanske då väljer att avbryta sina studier. Det blir ju svårare att locka folk till yrket, säger Åsa Fahlén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".