Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vårdpersonalen går kurs i bemötande

Publicerat måndag 26 september 2016 kl 10.48
"Det är bra med klagomål"
(1:56 min)
Ungdomar
Primärvården vill bli bättre på att bemöta barn-och unga. Foto: Hasse Holmberg / TT

Primärvården i Blekinge har påbörjat ett förbättringsarbete efter den stora ökningen av klagomål till patientnämnden.

– Idag ringer man flera gånger utan att komma fram. Det skapar en oro. Det är tillgängliga vi ska vara på vårdcentralerna, säger Rosmarie Nilsson, förvaltningschef för primärvården i Blekinge.

Boka på nätet
Primärvården har nu påbörjat ett förbättringsarbete, men det kommer inte att handla om att bemanna upp så att fler kan svara i telefon. Istället vill man satsa på e-tjänster så att patienterna själva ska kunna boka en tid till vårdcentralen, på nätet. De som ändå kommer fortsätta att arbeta med att svara i telefon har nu fått gå en kurs i bemötande.

– Sköterskorna har gått en utbildning i bemötande per telefon, det handlar om att trygga upp, känna sig bekväm, lotsa rätt och göra bedömningar, säger Rosemarie Nilsson.

Brist på kontinuitet
Klagomålen till patientnämnden i Blekinge har enligt rapporten från IVO, Inspektionen för vård och omsorg, handlat om bristen på både läkare och sjuksköterskor och det är något Rosmarie Nilsson känner igen.

– Vi har mycket hyrläkare och det handlar om kontinuitet, men vi har de resurser vi har, säger Rosemarie Nilsson.

Att klagomålen i Blekinge stigit med 59 % på bara ett år och att Blekinge därmed ligger sämst till i landet skrämmer inte chefen för primärvården i Blekinge. Rosemarie Nilsson tycker att det är bra att folk klagar så att vården får veta vad det är patienterna är missnöjda med och kan förbättra det.

Fånga upp unga
Men att det numera också är 10 till 19-åringar som klagar till patientnämnden i länet är nytt för henne.

– Hur kan vi möta dem? Det är viktigt att vi finns där som en god resurs för dem, säger Rosemarie Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".