Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#Skoldusch

Föräldrar förvånas över att barnen inte duschar

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 15.15
"Jag har börjat kolla handduken"
(3:24 min)
Högstadieflickor gör sig i ordning efter idrottslektionen på Wämöskolan i Karlskrona.
Föräldrar tycker att man måste börja prata om att duscha efter idrotten. Foto: Monika Titor/Sveriges radio

Föräldrar till högstadieelever i Blekinge förvånas över att knappt hälften duschar efter varje idrottslektion, något som Sveriges Radios kartläggning visar.

Nu vill föräldrarna prata med barnen och med skolan.

– Det är ju skrämmande. Det här med att duscha borde komma hemifrån, vara naturligt, säger Cecilia Ryman, mamma till en kille i åttan på Norrevångskolan i Mörrum.

Föräldrarna måste få veta
Hon tycker att skolan borde informera föräldrarna om eleverna inte tar i på idrottslektionerna eller inte duschar efteråt.

– Det är svårt att jobba på det hemma om man inte vet om det, säger Cecilia Ryman.

Även Jennie Rydström, mamma till en tjej i åttan på Norrevångskolan, tycker att man måste börja prata mer om det här med att duscha efter idrotten.

– Jobbar inte vi aktivt som föräldrar så kan det vara svårt att lösa, säger Jennie Rydström.

Tog för givet
Precis som många andra föräldrar har hon pratat med sitt barn om att det är viktigt duscha i skolan efter idrott. Men det gjorde hon på mellanstadiet. På högstadiet tog hon för givet att det här med duschning gick som på räls.

Men så ser det alltså inte ut. Sveriges Radios kartläggning visar att inte ens hälften av Blekinges högstadieelever duschar efter varje gympalektion.

Färdigt koncept
Norrevångskolan i Mörrum har ett färdigt koncept för hur man ska göra när en elev inte vill vara med på idrotten eller inte vill duscha efteråt. Men det bygger på att skolan känner till att det är ett problem.

Pernilla Abrahamsson är matte- och NO-lärare och mentor för sjundeklassare på Norrevångskolan. Skulle det vara så att idrottsläraren berättar att en elev inte vill duscha eller om hon själv skulle märka att elever luktar svett efter idrott så är det meningen att hon ska ta det första samtalet med eleven.

– Först pratar jag med eleven så att den personen kan berätta hur han eller hon vill göra. Sen i smågrupper. I extrema fall så kan man få duscha i ett annat utrymme, säger Pernilla Abrahamsson.

Diskutera i sociala medier med hashtagg #skoldusch.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".