Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tema: Kollektivtrafik

Stadsbussar kör för snabbt vid skolor

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 05.10
"Hastigheten avgör om det blir en dödlig utgång eller inte"
(3:30 min)
Översikt Karlskrona busstrafik med röda linjer där bussar körde snabbt.
De röda områden är platser där bussar körde för snabbt i vår undersökning. Foto: Blekingetrafiken/SR

Stadsbussarna i Karlskrona kör för fort på låghastighetsvägar vid bland annat skolor. Det visar den undersökning P4 Blekinge gjort.

Med GPS-applikationer som mäter hastigheten begav vi oss ut på busslinjerna för att se hur fort stadsbussarna i Karlskrona kör. Under två dagar under förmiddagen och eftermiddagen undersöktes fem linjer.

Resultatet av denna stickprovsundersökning visar att bussarna kör fortare än tillåten hastighet vid vägar med 30- och 40-kilometers begränsning.

Hastigheten ska följas
På Rosenholm ligger flera skolor och fordon får framföras i 30 kilometer i timmen. Inte en endaste gång vi åkte förbi här så höll bussen hastigheten. Som mest åkte vi i 46 kilometer i timmen. 

– Naturligtvis ska vi hålla de hastighetsbegränsningar som gäller, naturligtvis. Det är väldigt tydligt från min sida att hastighetsbegränsningarna som är skyltade gäller, säger Mats Knutsson, trafikchef på Bergkvarabuss som tillhandahåller bussar och chaufförer åt Blekingetrafiken.

Vid Wämö och Bergåsa gick det ännu fortare. Där är begränsningen 40 kilometer i timmen men endast en gång av åtta höll bussen denna fart. Det högsta uppmätta var 60 kilometer i timmen, 20 mer än tillåtet. 

– Det är hastigheten som dödar. Den ökningen på 10-15 kilometer i timmen kan man tycka är liten men kan vara det som avgör om det blir en dödlig utgång eller inte, säger Petter Wahllöf, polisens gruppchef för trafikenheten i Karlskrona. 

Pressad tidtabell ingen ursäkt
Vid flera andra platser uppmärksammades högre hastigheter än tillåtet. Vid Jämjö kyrkskola, Tullskolan och sträckan vid Gullberna. En orsak som diskuterades är de tajta tidtabellerna. Men busschauffören Claus Elsborg tycker inte det är en ursäkt. 

– För mig som bussförare så är det viktigaste från start till slutpunkt. Om du har gott om tid så finns ingen stress. Man vinner ingen tid på att köra fortare, håll hastigheten så hinner du, säger han.

Men tycker inte du som yrkeschaufför att det är viktigt att hålla hastigheten?

– Absolut, det måste man göra. Det måste man.

Närmare granskning att vänta
P4 Blekinges undersökning är ett axplock av en stor verksamhet. Men trots det så blir Blekingetrafikens trafikdirektör orolig av det vi berättar för honom. 

– Vi får ta en diskussion med Bergkvarabuss om detta, säger Sören Bergerland.

Han planerar också att följa upp resultaten närmare med att utnyttja den teknik ombord som registrerar bussfärder.

– Faktum är att vi har möjlighet att följa upp detta med tekniska system på bussarna och vi har omborddatorer på bussarna. Så vi kan se hur bussarna kör och verifiera detta, säger Sören Bergerland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".