Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tema: Kollektivtrafik

Hög hastighet vid skolor behöver åtgärdas

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 14.30
"94 procent körde alldeles för fort vid skolan"
(2:30 min)
Carl Zeidlitz och en buss.
Bussar och andra fordon kör för snabbt vid skolor. Carl Zeidlitz vill se nya åtgärder mot detta. Foto: Motormännen/Alexander Nyringer/SR

Motormännen förfasas över hastigheterna vid skolor och framför tre åtgärder som behöver ske för att det ska bli bättre.

Redan tidigare i år presenterade Motormännen oroväckande siffror från en egen mätning. Vid en skola i Karlskrona uppmärksammande de att endast ett fordon utav tjugo höll hastigheten. P4 Blekinges undersökning av stadsbussarna förstärker bilden av att låga hastighetsgränser inte respekteras.

Carl Zeidlitz är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen och han förfasas över hur det ser ut. 

– Bara sex procent höll hastighetgränsen 30 km utanför skolan där. 94 procent körde alldeles för fort. Det är skrämmande, hårresande, att man negligerar hastighetsbegränsningen på det här sättet.

Väghållaren beöver se över trafikmiljön
Carl Zeidlitz anser att något behöver göras och framförallt är det kommunen och polisen som behöver arbeta med problemet. Men samtidigt berättar han att det även ligger på föraren att köra säkert och respektera trafikreglerna. 

– Vi ser tre åtgärder. Information från väghållaren (Karlskrona kommun) till trafikanterna och att de ansvarar för en god trafikmiljö med till exempel farthinder där det behövs.

– Sen är det undervisningen i skolan för att ge barn kunskap och verktyg att röra sig i trafiken. Sist är det polisens kontroller som bör kunna kontrollera hastighet och nykterhet i de här känsliga trafikmiljöerna.

Färre trafikpoliser på vägarna
De senaste åren har trafikfrågan inom polisen hamnat allt mer i skymundan. Antalet trafikpoliser har också minskat rejält. För tolv år sedan var de tretton i Karlskrona, nu är de fem: En gruppchef, två poliser och två bilinspektörer.

– Det har ju påverkat och det är generellt sett att vi blivit färre poliser som jobbar ute och har möjlighet att bedriva den typen av verksamhet. Det här kanske får stå tillbaka i verksamheten, tyvärr, säger Petter Wahllöf, gruppchef på trafikenheten.

I den stora omorganisering som polisen genomgår så ska övriga poliser hjälpa till gällande trafikfrågor. Såsom med hastighetskontroller och nykterhetstester. Men Petter Wahllöf berättar att polisens synlighet har blivit sämre och att det är ett bekymmer som behöver åtgärdas för att farten vid skolor ska minska.

– Vi kan bidra med att sprida kunskap men även att vi syns, att vi finns på de här vägsträckorna. Att vi har en närvaro i de här miljöerna gör att vi dämpar trafiken. Vår närvaro är en viktig faktor, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".