Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trendbrott: Elever bättre i matte

Publicerat tisdag 29 november kl 12.36
Oklart vad förbättringen beror på
(1:26 min)
Barn räknar matte
Foto: JESSICA GOW / TT

Både fjärde- och åttondeklassare har förbättrat sina kunskaper i matte och naturvetenskap, jämfört med 2011. Det visar den senaste Timss-undersökningen som presenterades idag.

– Det här är en arbetsseger för Sveriges lärare, rektorer och elever. Bakom varje poäng ligger hårt arbete, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). 

Men trots att de svenska eleverna höjer sina resultat så är Sverige lågt rankade i förhållande till övriga EU- och OECD-länder. Inget av de andra OECD-länderna har försämrat sina resultat.

– Det är svårt att dra några stora slutsatser av de här rankinglistorna över tid, säger Maria Axelsson, projektledare på Timss, och menar att det beror på att det är vanligt att det är olika länder som deltar i Timss-testen.

Socioekonomisk bakgrund
För att kunna dra slutsatser om olika elevers prestationer mäter Timss-testen även socioekonomisk bakgrund. Bland annat ställs frågor om eleven har ett eget rum, om det finns mycket böcker i hemmet och om föräldrarna är högutbildade.

Resultaten visar att det är en stor skillnad i hur elever presterar beroende på vad de har för resurser hemifrån. Det finns även skillnader i prestation mellan elever med minst en svensk förälder och elever med föräldrar som båda har utländsk bakgrund. Däremot är skillnaderna mellan pojkar och flickor marginella.

Gymnasielevers resultat
Skolverket presenterade även resultat från Timss Advanced, som mäter gymnasieelever som läser matematik och fysik på avancerad nivå.

Gymnasieelevernas kunskaper i matematik har förbättrats jämfört med det senaste testresultatet.

– Samtidigt så ser vi att de svenska eleverna fortfarande presterar under genomsnittet, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström.

Resultaten i fysik rekordlåga
Om 2015 års resultat jämförs med resultat från 1995, då testet genomfördes för första gången, är dagens elever betydligt sämre på matematik. Resultaten i fysik är rekordlåga. Skolverket har teorier kring de försämrade resultaten, men vad teorierna är håller de för sig själva.

– Vi spekulerar inte, säger Mikael Halápi, som är vikarierande generaldirektör på Skolverket.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.