Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KHK inte lönsamma för kommunen

Publicerat onsdag 28 december 2016 kl 04.50
Forskaren: "Det ger inga postiva effekter"
(3:52 min)
Gruppbild, KHK firar, KArlskrona HK
1 av 2
Karlskrona kommun ger KHK 254.000 kr per säsong. Enligt ny forskning förlorar kommunen på det. Foto: Foto:Oscar Anderberg
En porträttbild på en glad Patrik Hansson
2 av 2
Patrik Hansson tror på fler värden än ökade intäkter till kommunen när de sponsrar KHK. Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio.

Karlskrona kommun sponsrar KHK med 254.000 kronor per säsong. Enligt ny forskning vinner inte kommunen en krona tillbaka i ökade intäkter.

Kommuner runt om i Sverige motiverar sin sponsring av sportlag som spelar i högre divisioner med att det skulle ge ökade intäkter till kommunen och en ökad inflyttning.

Det är helt enkelt därför man pytsar in stora summor i elitlagen.

– Det skrivs oerhört många spaltmeter om Karlskrona hockyklubb i riksmedia. Räknar man det baklänges är de pengar vi lägger där nog hemma, säger Patrik Hansson som är kommunalråd i Karlskrona.

Motsatsen bevisad
Efter att undersökt alla kommuner i Sverige som haft ett lag i svenska Hockeyligan eller i herrfotbollsallsvenskan mellan 1995-2011 har forskaren Emelie Värja inte sett att det skulle generera intäkter eller en befolkningsökning.

Snarare tvärtom. Hon har tittat på nettoinflyttningen eller medelinkomsten, och kan inte se att det finns något samband.

– Man kan fråga sig varför man skulle se positiva effekter. Men anledningen att man hittat negativa effekter är att det alltid finns en alternativkostnad med att investera i elitidrott. Man hade kunnat lägga de pengarna någon annan stans, berättar Emelie Värja.

Bowlingservitris eller elithockeyspelare
Enligt Emelie Värjas forskning har varje hushåll en kommun en relativ konstant summa pengar som de väljer att lägga på fritidsaktiviteter.

Om ett hushåll väljer att gå på hockeymatch istället för att till exempel gå och bowla kommer de pengarna gå till hockeyspelarnas löner. Hockeyspelare som enligt mönster flyttar på sig inom några år.

Om de pengarna istället hade gått ner i en bowlingservitörs lön, som har större sannolikhet att stanna i kommunen, så hade pengarna stannat i kommunen och ökat skatteintäkterna.

Lycka som kapital
I sponsoravtalet mellan Karlskrona kommun och Karlskrona hockeyklubb står det att klubben ska stärka kommunens varumärke.

Det finns dock ingen definition av vad varumärke syftar på.

Emelie Värjas forskning menar att man också kan titta på kommunens välmående, och få fram annan information

– Jag tycker det är väldigt roligt att läsa om det lokala idrottslaget och att det går bra för dem, och det ger mig någon typ av nytta, berättar hon.

Skärgårdsfesten är också dyr
Patrik Hansson tycker Karlskrona hockeyklubb ger självförtroende i staden. Det är värt mycket, menar han. Han poängterar att kommunen lägger tre miljoner på Skärgårdsfesten varje år.

– Det kan man också kritisera och tänka "Oj va mycket pengar de va". Men det gör vi för att ge tillbaka till de som bor i Karlskrona, och för att locka hit besökare, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".