Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kör bil och ger sjukrådgivning samtidigt

Publicerat tisdag 7 mars kl 19.23
"20, 30 samtal om dagen när jag är ute och kör"
(4:06 min)
Sjuksköterska i hemsjukvården kör bil
1 av 3
Lisa Åkesson svarar i rådgivningstelefonen samtidigt som hon kör bil. Foto: Sveriges Radio/Bruno Krynicki Storskog
När sita blodröret var fyllt ringde nästa patient. Foto: Sveriges Radio/Bruno Krynicki Storskog
2 av 3
När sita blodröret var fyllt ringde nästa patient. Foto: Sveriges Radio/Bruno Krynicki Storskog
Sonny Karlsson blir lite irriterad när telefonen ringer medan han behandlas. Foto: Sveriges Radio/Bruno Krynicki Storskog
3 av 3
Sonny Karlsson blir lite irriterad när telefonen ringer medan han behandlas. Foto: Sveriges Radio/Bruno Krynicki Storskog

Sjuksköterskor i hemsjukvården ger rådgivning på telefon samtidigt som de kör bil. Rådgivningstelefonen ringer också när de är hemma hos sina patienter. 

Såhär kan det se ut när sjuksköterskan Lisa Åkesson kör mellan patienter.

Så ser det ut i hela Blekinge, enligt Vårdförbundet. En av dem som ständigt blir avbruten i sitt jobb och tvingas prioritera om är sjuksköterskan Lisa Åkesson som jobbar i Ronnebys kommun. Vi följer med henne i bilen under en morgon.

– Det är ju både hemtjänstpersonalen, sjukhuset, läkare och vårdtagare som ringer, säger Lisa Åkesson.

Hur många sådana samtal får du om dagen när du är ute och kör?

- 20, 30 kanske, det som är mest stressande är när man står ute hos en patient, när telefonen ringer hela tiden och man blir störd i ett patientmöte. Då känner man att man inte riktigt räcker till, säger Lisa Åkesson.

Hon berättar att om hon väljer att inte svara så kan telefonen ringa upprepade gånger. Till slut svarar hon, eftersom hon blir orolig för att det kan vara någonting akut.

Vi följer med i bilen och redan under det första hembesöket ringer telefonen. Det är en annan patient som undrar när Lisa kan titta till honom.

Telefonen ringer både i bilen och hos patienterna
Lisa plockar ihop sin sköterskeväska säger hej då till den första patienten och går iväg till bilen för att åka till nästa patient. På vägen dit ringer telefonen igen. Den här gången är det hemtjänsten som behöver rådgivning.

Inne hos nästa patient ska Lisa Åkesson koppla bort ett dropp. Vi frågar Sonny Karlsson som vi är hos om det brukar ringa på sjuksköterskans telefon när hon gör patientbesök hos honom.

– Ja, det brukar det göra, det händer dem allihopa att det ringer. Det är lite irriterande, hon pratar i telefon och jag ligger här och ska bli färdig, säger Sonny Karlsson.

Hela Blekinge
Att sjuksköterskor i hemsjukvården måste ge rådgivning per telefon samtidigt som de kör bil mellan sina patienter och behöver svara i telefonen när de gör hembesök är vanligt i hela Blekinge. Vårdförbundets förtroendevalda äldresjuksköterskan  Ameli Svensson i Ronneby kommun berättar att problemen diskuteras i länsnätverket.

– Ja det ser ut så i hela Blekinge, sen har olika kommuner kommit olika långt  när det gäller att utarbeta någon form av rutin för hur man ska hantera det för både patientsäkerheten och för arbetsmiljön, för oss sjuksköterskor, säger Ameli Svensson.

Ska fördela samtalen
I Ronneby har man en koordinator på vardagar och helger som ska fördela samtalen till närmaste sköterska. Om inte hon svarar kopplas samtalet vidare till en akutsjuksköterska. Men Lisa Åkesson som dagligen behöver ge rådgivning när hon kör bil och svara i telefon när hon är inne hos sina patienter tycker inte att en koordinator löser problemet. Eftersom alla hennes patienter ändå ringer hennes direktnummer.

Gunilla Berg, enhetschef för sjuksköterskorna i Ronneby kommun är ändå nöjd med att de infört en koordinator.

– Vi har ju precis startat det här på helgerna och ska utvärdera det. Helt klart behöver vi göra någonting åt situationen när man kör bil och det ringer, säger Gunilla Berg.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".