Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hockeyn konkurrerar med andra nöjen

Publicerat söndag 12 mars kl 10.41
"I många avseenden en nöjesprodukt"
(0:46 min)
Karlskrona HK tackar publiken efter seger mot Djurgården
Karlskrona HK tackar publiken efter seger mot Djurgården i december. Foto: Oscar Anderberg/Sveriges Radio

Allt färre går på SHL-matcher i landet, men så ser det inte ut i Karlskrona och Färjestad som visar plus. Men det är naturligt att publiken varierar menar forskare.

Tobias Stark, universitetslektor på institutionen för idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet har forskat en hel del kring ishockey och ishockeykultur.

– När det handlar om publiktryck blir det lätt att man tänker att det hela tiden ska utvecklas uppåt, men det är orimligt. Över tid kommer intresset för att gå på matcherna att variera, säger han.

Svenska ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson skrev i förra veckan på förbundets webbplats att hockeyn måste fokusera mer på den vanliga publiken och fler billiga biljettkategorier.

– I dag är elitidrott i många avseenden en nöjesprodukt, så man konkurrerar med hela nöjesutbudet, säger Tobias Stark.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".