Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Butiksknepen som får dig att köpa mer mat

Publicerat lördag 1 april kl 15.44
En hand plockar en paprika, tre sorters färg.
Frukt och grönt möter dig tidigt i butiken. Färgerna lockar till köp. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Du kommer ut ur matbutiken med mer än du tänkte. Butiken har helt enkelt lyckats med sin strategi att styra ditt beteende och få dig att handla mer.

Inget i en butik är placerat där av en slump. Alla varor står i en noga uttänkt ordning med syftet att få dig att köpa mer än vad du hade tänkt från början.

– Kunden vill ha inspiration samtidigt som butiken vill påverka. På sätt och vis kan man se det som ett samspel. Cirka 80 procent av de kunder som går in i en matbutik är där för att köpa middag men det kan vara svårt att få inspiration till vad man ska köpa. Här är gärna butiken med och påverkar, säger Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring på Handelshögskolan.


Visuell process
Två tredjedelar av alla köpbeslut påverkas i butiken och det är till stor del en visuell process.

– Butiken vet som regel om att den kan hjälpa produkterna att få mer uppmärksamhet om den placerar varorna i färgspel med vertikala ränder. Läsk, godis och vatten exponeras alltså gärna i färgränder uppifrån och ner. Då fångar de mer uppmärksamhet och säljer bättre.

Den första avdelningen i butiken ska vara en som många köper ur och som är rik på stimuli. Frukt och grönt och bröd är exempel på detta. Båda dessa avdelningar har lägre möblering vilket gör att kunden stannar upp för att skapa sig en överblick.

– Frukt och grönt är dessutom rikt på färger och brödet har en doft som lockar. I båda dessa avdelningar är rörelsemönstret annorlunda än i gångarna med höga hyllor. Att placera någon av dessa avdelningar först kan vara ett sätt att släppa tankarna på annat och att få igång kunden att börja handla, säger Jens Nordfält.


Hjälp att navigera
För att hjälpa kunden att navigera i butiken på ett undermedvetet plan så placerar butiken ut de mest kända varorna tydligt synliga från gången. På så sätt kan kunderna lätt hitta olika avdelningar med läsk, ketchup eller chips, berättar Nordfält

– En kund som hamnar i en butik med främmande varumärken eller där butiken inte förstått att använda sig av denna navigationshjälp känner sig direkt lite vilsen och har svårt att hitta. De produkter som säljer bäst och som butiken vill att kunden ska köpa placeras mest synligt och i bästa höjd i hyllan.

Fakta: Butikens strategier

Matbutiker har många sätt för att få dig att handla mer. Det är viktigt att avdelningarna kommer i rätt ordning. Om brödavdelningen kommer före påläggen är det fler som kommer på att handla pålägg.

En annan strategi är att ställa kryddburkarna i oordning. På så vis ökar sannolikheten för att kunder köper flera kryddor än om kryddorna hade stått i bokstavsordning.

Typiska impulsvaror säljer inte så bra om de inte placeras fullt synligt. Kakor till exempel halverar sin försäljning om de ligger i en hylla så att kunden måste vända sig om för att se dem.

Multiköp (köp 3 betala för 2) säljer bäst om de kommer tidigt i kundvarvet och godis och andra belöningsprodukter säljer bäst om de kommer efter att kunden köpt alla "måsteprodukter" som fanns på inköpslistan.

Källa: Jens Nordfält, Handelshögskolan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".