Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var sjätte 15-åring mobbas i skolan

Publicerat onsdag 19 april kl 13.38
Undervisningsråd: Fler uppger att de känner sig ensamma och utanför i skolan
(1:38 min)
Elever i klassrum på högstadieskola. Foto: TT
Foto: TT

Skolverket har presenterat den nya Pisa-rapporten, och den här gången handlar den om hur de svenska niondeklassarna mår i skolan.

Enligt rapporten uppger nästan 18 procent av de svenska eleverna att de utsatts för någon form av mobbing "minst ett par gånger i månaden". Däremot svarade 83 procent att de ”aldrig eller nästan aldrig” har blivit hotad av andra elever.

Resultaten visar även att det inte ska vara någon större skillnad när det gäller pojkar och flickors välmående i skolan, men att socioekonomisk bakgrund spelar roll.

Andra frågor som togs upp redogör för studiemotivation och ängslan inför prov, där bland annat drygt 40 procent av de svenska elever som tillfrågats svarat ja på frågan ”Jag blir väldigt spänd när jag studerar”, och drygt 60 procent säger att de oroar sig inför ett prov, även om de förberett sig väl.

Det var i samband med Pisa-testerna 2015, som eleverna också fick svara på frågor om sin skolsituation.

Enkäten tog upp hur goda relationer eleverna hade till sina kamrater, lärare och föräldrar och hur glada de känner sig i skolan.

Resultaten som presenterades under onsdagen tillhör en förstudie där 50 skolor deltagit. I huvudstudien ska 200 skolor delta och resultaten kommer släppas i december 2019, skriver skolverket på sin hemsida.

Mer i senare sändningar när vi hunnit titta närmare på rapporten.

Det här är PISA-undersökningen

PISA (Programme for International Student Assessment) är världens största elevstudie och är ett OECD-projekt.

I studien deltar både OECD-länder och icke OECD-länder. Den undersöker förmågor inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

PISA undersöker bland annat 15-åriga elevers förmågor att sätta kunskaper i ett sammanhang, förstå processer, tolka information och lösa problem.

Även förmågan att förstå, använda och reflektera över texter, formulera, använda och tolka matematik och naturvetenskap i olika sammanhang undersöks.

PISA mäter också rektorers uppfattning hur undervisningen organiseras, lärandemiljö, lärarnas kompetens och engagemang samt elevernas inställning och beteende.

Källa:Skolverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".