Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var fjärde använder 1177 - sämst i landet

Publicerat lördag 3 juni kl 07.06
"Även om det ser ut som att vi är sämst i klassen tycker jag vi är rätt duktiga"
(2:12 min)
Dator och logor för 1177.se
1 av 2
Målet är att hälften av invånarna ska ha konton till 2017 års slut. Foto: www.1177.se och Adam Wrafter/SvD/TT
Madelene Larsson är nöjd med arbetet men berättar att det finns saker att jobba på. Foto: André Kvist/Sveriges Radio
2 av 2
Madelene Larsson är nöjd med arbetet men berättar att det finns saker att jobba på. Foto: André Kvist/Sveriges Radio

Blekinge är sämst i landet på att använda e-tjänster vid 1177.se. Trots detta är landstinget positiva till trenden och ska nu försöka fördubbla användarantalet.

1177.se har de senaste åren blivit kanalen in i sjukvården. Främst används den till att förnya recept men man kan även se sin journal och omboka tider. 

En fjärdedel av Blekinges invånare utnyttjar e-tjänster på 1177.se. Detta är procentuellt hälften så många som landstingen i Örebro (50,4) och Halland (49,5). 

Blekinge ligger längst ner i listan bakom Norrbotten och Jämtland/Härjedalen. 

– Det finns mycket att göra men det pekar också uppåt hela tiden. De som ligger långt framme var först ut med att jobba med det här, säger Madelene Larsson, e-hälsostrateg på landstinget i Blekinge. 

Ska få upp siffrorna
Innan årets slut är det nationella målet att hälften av invånarna ska ha konton på 1177. Vilket skulle innebära en dryg fördubbling för Blekinge som i skrivande stund har 26 procent. 

– Det är vad vi satsar på. Vad vi behöver göra är ett omtag och se över vad vi redan har, vet alla om vad som finns och hur sprider vi kunskap, säger Madelene Larsson.

– Även om det ser ut som att vi är sämst i klassen så tycker jag vi är rätt duktiga och vi jobbar på.

Ökar delaktigheten inom vård
Att få fler att använda e-tjänster är viktigt för att göra invånarna mer delaktiga i sin egen vård, öka tillgängligheten och utnyttja resurser bättre.

Stefan Persson är chefläkare vid primärvården. Han tror att informationen inte riktigt nått ut men framhäver hur viktig 1177 är.

– Där finns all information. Vem man ska vända sig till, telefonnummer och en mycket bra rådgivningsinformation, säger han. 

Varför tror du att Blekinges invånare inte använder e-tjänsterna lika mycket som inom andra landsting?

– Just inom sjukvården kanske det är så att man vill ha en kontakt, man vill ha någon att prata med.

1177.se består av tre delar, e-tjänsterna är bara en. De övriga är sjukvårdsrådgivning och kontaktuppgifter.

Fakta: 1177.se i Blekinge

Antal användare i procent år för år.

2014: 11%

2015: 15% (journal införs online i mars)

2016: 24% 

2017: 26%*

*Så här långt in på året.

Källa: Landstinget Blekinge.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".