Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler får ersättning för försenade tåg

Publicerat tisdag 20 juni kl 04.50
"De flesta förseningar uppstår i Skåne"
(4:03 min)
Öresundståget. Foto: Karin Olsson-Bendix/SR.
Foto: Karin Olsson-Bendix/Sveriges Radio

Antalet resenärer som fått ersättning av Blekingetrafiken för att deras tåg varit försenat har ökat med 70 procent de senaste tolv månaderna.

En av förklaringarna är att reglerna för restidsgarantin har ändrats. Men de försenade tågen har också blivit fler.

Nu räcker det att tåget är 20 minuter sent för att resenärerna ska få halva biljettpriset tillbaka. 

Sammanlagt fick 6 115 personer ersättning av Blekingetrafiken förra året.

Fler förseningar
Magnus Johansson (S) som är ordförande i Region Blekinges trafiknämnd är tydlig med att spåren är både dåligt underhållna och för tungt trafikerade och att förseningarna faktiskt blivit fler.

Men samtidigt är han noga med att påpeka att de flesta förseningar som drabbar resenärer i Blekinge uppstår på andra sidan länsgränsen i Skåne.

För de som reser med Öresundstågen har vårens storhelger då flera planerade banarbeten genomförts varit extra jobbiga.

Öppet brev i Skåne
Och nyligen skrev ansvariga politiker och tjänstemän i Skåne ett öppet brev till infrastrukturminister Anna Johansson där de krävde omedelbara åtgärder för att få slut på förseningarna.

Magnus Johansson och Region Blekinges trafikdirektör Sören Bergerland vill inte gå så långt att de riktar några krav mot regeringen.

Sören Bergerland vill istället lyfta fram att de allra flesta tåg i Blekinge faktiskt går i tid även om han säger att han förstår att det inte hjälper de som faktiskt blir försenade.

Punktligaste trafik
Han menar till och med att Blekinge skulle ha landets punktligaste tågtrafik om Blekingetrafiken bestämde sig för att avsluta samarbetet med Skånetrafiken och lät Öresundstågen från Karlskrona vända Kristianstad.

Men eftersom han inte tror att de som tar tåget från Blekinge till Malmö och Köpenhamn vill byta tåg på vägen är det inget förslag som han kommer att lägga.

Istället vill Sören Bergerland se stora satsningar på den ersättningstrafik som kan minska effekterna av förseningarna.

Och även Magnus Johansson vill arbeta för att minska effekterna av förseningarna som de senaste tolv månaderna lett till att Blekingetrafiken tvingats betala ut 900 000 kronor i restidsgaranti.

Gemensamt ansvar
Tågresenären Viktor Brant Johnson anser att politikerna borde ta ett gemensamt ansvar för förseningarna.

– Skärp till er. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".