Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sölvesborgsföretag bygger forskningsstation på Antarktis

Publicerat fredag 11 augusti kl 05.03
"Det är faktiskt längre än till Tristan da Cunha"
(3:38 min)
Ett islandskap på Antarktis.
1 av 2
Sölvesborgsföretag bygger forskningsanläggning på Antarktis. Foto: Associated press/TT.
Stefan Nilsson, vd för Prefast.
2 av 2
Stefan Nilsson, vd för Prefast vill gärna besöka platserna någon dag. Foto: Privat.

Kommer du ihåg sjukhuset på världens mest avlägsna bebodda ö, Tristan da Cunha? Nu har företaget PreFast från Sölvesborg fått ytterligare ett spektakulärt uppdrag.

Den här gången handlar det om en forskningsstation i Antarktis som ska byggas ut. 

Forskningsstation på Bird island
– Vi ska komplettera en befintlig forskningsstation och till Bird Island är det faktiskt ännu längre än till Tristan da Cunha, säger Stefan Nilsson som är vd på PreFast. 

Från Bird Island som är Antarktis nordligaste utpost i Atlanten är det 155 mil till Falklandsöarna. Och på ön som är känd för sitt rika djurliv finns inte mindre än 65 000 sälar och 50 000 pingviner.

Men också för ett gäng forskare från Storbritannien. Och det är deras station som Sölvesborgsföretaget PreFast nu fått i uppdrag att bygga ut. 

– Det huset som vi ska bygga kommer att rymma både förråd och en verkstad. Dessutom ska personalen få ett gym och bättre möjligheter att ta hand om sitt avfall, säger Stefan Nilsson. 

Avlägsna platser
Det är inte första gången PreFast är inblandat i ett bygge på en avlägsen plats. Förra året skickade företaget som fram till dess främst tillverkat färdiga väggar och takstolar för den svenska marknaden i väg ett helt sjukhus från fabriken i Sölvesborg.

Målet var vulkanön Tristan da Cunha som ligger utanför Sydafrika och räknas som världens mest avlägsna bebodda plats. Ett bygge som gav eko i hela branschen. Och kanske har Sölvesborgsföretaget nu lyckats slå sig in i en ny bransch. 

– Vi trodde att bygget på Tristan da Cunha var ett engångsprojekt. Men det är klart att tanken på att vi skulle kunna ta hem fler projekt har slagit oss. Och vi vet att flera liknande byggen är på gång, säger Stefan Nilsson. 

Lång transportsträcka
Byggelementen från PreFast skickas med båt från till Bird Island. Väl på plats monteras de av ett brittiskt företag. Fågelvägen handlar det om en transport på 1 310 mil och båtresan tar flera veckor. Men Stefan Nilsson skulle gärna besöka både Bird Island och Tristan da Cunha när utbyggnaden av forskningsstaionen är klar.

– När jag får möjlighet att ta en lång semester skulle det vara fantastiskt roligt att åka dit och se hur husen som vi byggt ser ut på plats, säger Stefan Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".