Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Felaktiga krav på tusentals kronor

Publicerat tisdag 11 oktober 2005 kl 07.11

Det råder kaos på Swebus i Karlskrona sedan systemet med abonnemang av periodkort genom autogiro havererat.

Kunder har felaktigt krävts på tusentals kronor och i förra veckan tvingades Swebus skriva brev till alla abonnenter.

-Vi fick ett totalt datorhaveri strax efter att vi tagit över hanteringen av abonnemangen från Helsingborg, säger Per Hansson, driftansvarig på Swebus i Karlskrona.

Swebus skickade i förra veckan brev till alla de 850 kunderna som abonnerar på periodkort genom autogiro och uppmanade dem att kontrollera sina bankkonton.

-Jag har redan fått många telefonsamtal, säger Per Hansson. Vi vet idag inte hur många som har drabbats.

På Swebus har man aldrig varit med om något liknande, säger Per Hansson, som anser att man fick för lite utbildning på datasystemet när man tog över hanteringen i somras.

Den som fått ett felaktigt krav kan ringa 44 625 mellan kl 9 och 14.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".