Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bekämpar ogräs på nya sätt

Publicerat tisdag 18 oktober 2005 kl 10.14

Löv och ogräs på järnvägsrälsen kan innebära en säkerhetsrisk eftersom det blir halt och svårare för tågen att stanna

Ogräset på rälsen måste bort och sedan 1990-talet får inte Banverket använda giftiga bekämpningsmedel. Istället har ättika använts, men enligt Banverkets egna regler ska inte heller det användas nära bebyggelse.

Så nu ska Johnny Berg från det privata entreprenören BCA istället använda en stor dammsugare som ska suga upp det gamla ogräsblandade gruset. Sedan ska rälsen höjas och makadam fyllas på. Makadam är ett material där ogräs inte kan få fäste.

Lövhalka har blivit ett begrepp inom Banverket. Löv och ogräs på spåret kan göra att tågen slirar i uppförsbacke eller ha svårt att bromsa i nedförsbacke. Dessutom slits rälsen mycket mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".