Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trötthet jämställs med fylla

Publicerat tisdag 29 november 2005 kl 11.01

Att vara sömnig bakom ratten är lika allvarligt som att vara berusad. Det säger många trafikforskare. Men trots att många anser att trötthet i trafiken är en viktig fråga vet vi mycket lite om det. Och därför startar nu Väg och trafikinstututet, VTI, och polisen ett arbete som ska ge mer kunskap.

Enligt officiell statisktik beror bara 3 procent av alla singelolyckor på trötthet, men den verkliga siffran är betydligt högre, troligen 20 till 40 %

Men för att få kunskap om hur det egentligen ser ut när det gäller trötthetsrelaterade olyckor så håller Väg och trafikinstitutet, VTI, nu på att ta fram en ny metod. Den går ut på att polisen ska fråga föraren två frågor efter en bilolycka. När sov du sist och hur länge sov du då? Idag frågar man bara om själva olyckshändelsen, men på det här sättet ska polisen även få en ordentlig bild av förarens tillstånd före olyckan och varför han eller hon i så fall var trött.

På längre sikt kan det också ge kunskap om hur många trötta förare det finns på våra vägar. Metoden prövas först i ett län i Sverige, men om det faller väl ut vill VTI att metoden ska användas av alla poliser i sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".