Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hemliga kunder håller koll på anställda

Publicerat lördag 15 juli 2006 kl 11.26

Allt fler företag anlitar så kallade ”mystery shoppers”. Sen förra året har antalet ökat med 25 procent i hela landet.

En mystery shopper är en anonym kund som fått i uppdrag av till exempel en restaurang eller en butik att undersöka hur servicen är. Utan att personalen vet vem det är eller när de kommer.

Linda Svensson som jobbar i en butik i Växjö, är medveten om att det när som helst kan dyka upp en anonym kund som synar henne och övriga i personalen. Men det tycker hon bara är bra.

– Då kan vi ju få veta vad kunderna inte tycker är bra. Då kan vi ju bli bättre, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".